Postförseningar slår hårt mot många Uppsalabor

Citymails utdelningshaveri har drabbat många Uppsalabor – med bland annat påminnelseavgifter på uteblivna fakturor. Nu meddelar Citymail att de mest försenade breven ska delas ut under tisdagen.

I ett svar till Post- och telestyrelsen berättar Citymail att förseningarna av postutdelningen både påverkat kunder och företaget negativt.

I ett svar till Post- och telestyrelsen berättar Citymail att förseningarna av postutdelningen både påverkat kunder och företaget negativt.

Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Uppsala2019-01-07 21:01

I en artikel i söndags berättade vi om en man i Fålhagen som under december inte fått fakturor som postleverantören Citymail, tidigare Bring Citymail, skulle ha delat ut. Sedan dess har ett stort antal personer från olika delar av stan kontaktat UNT och vittnat om att inte heller de fått post från Citymail på flera veckor.

– Jag prenumererar på tio tidningar och har inte fått någon tidning alls de senaste tre veckorna. Och min bostadsrättsförening har inte fått några räkningar. Det är katastrof, nu måste jag sätta mig och ringa Vattenfall och andra för att se till att inte hamna hos kronofogden, säger Eva-Lotta Säfström som bor i Årsta.

Jörgen Eriksson, även han Årstabo, upptäckte i tid att han inte fått vatten- och elräkning. Men han glömde bilskatten.

– Vi betalade den på måndagsförmiddagen, men får förseningsavgift på 100 kronor och får inte använda bilen förrän Transportstyrelsen bokfört betalningen, säger han.

Citymail är näst störst på postutdelning i Uppsala, efter Postnord. Citymail delar inte ut post från privatpersoner, utan från företag och myndigheter. Vattenfall, Transportstyrelsen, Riksbyggen och Upplands energi är några som de har avtal med.

Patrik Allinger, kommunikationsansvarig på Citymail, säger att förseningarna började i början av december.

– Då omorganiserade vi från tre till ett kontor i Uppsala, samtidigt som vi haft problem med sjukdomar och strömavbrott. Vi ser såklart allvarligt på det här, säger han.

Enligt Patrik Allinger ska de värsta förseningarna vara på 2-3 veckor och bara ha drabbat vissa områden i Uppsala.

– De allra flesta ska ha fått posten som vanligt eller med ett par dagars försening. Om man misstänker att man saknar post kan man höra av sig till avsändaren eller till vår egen mottagarservice.

Vad händer nu?

– Vi ska sätta in extra personal och jobba helger för att dela ut all post inom de närmaste veckorna. Den post som är mest försenad kommer vi att dela ut under tisdagen.

Betalar ni förseningsavgifter på fakturor som ni inte levererat?

– Generellt inte. Vårt råd är att höra av sig till avsändaren och se vad som går att göra den vägen. Men kommer det in krav på oss tar vi ställning i varje enskilt fall.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!