Portionskampen pågår mellan 16 november och 31 december. Målet är,som UNT tidigare berättat, att ge Uppsalas hemlösa och socialt utsatta mat i magen och ett drägligare liv. När vi nu går in i december kan åtminstone kampanjstarten summeras.
– Det har rullat på riktigt bra. Det är många företag och enskilda som engagerat sig, säger Ewa Johansson.
Hon säger att restauranger skänkt en del av intäkterna från exempelvis dagens lunch till Stadsmissionen. Dessutom har företag och enskilda utmanat varandra via Stadsmissionens Facebooksida och försökt övertrumfa varandra i att samla in pengar. Tjänster och varor har auktionerats ut där pengarna går oavkortat till Stadsmissionen.
Ewa Johansson berättar också att en restaurang har lovat att fixa julbord till dem som besöker Mikaelsgården, en dagverksamhet för hemlösa och personer med missbruksproblem och psykisk ohälsa.
Några aktuella siffror för hur mycket pengar Portionskampen genererat har inte Ewa Johansson till hands. Troligen är det under julmånaden som både företag och enskilda är mest benägna att lätta på plånboken så det är ingen omöjlighet att kampanjen når målet vid årsskiftet – en miljon kronor.