I fredags var det flera Uppsalabor som noterade flertalet sexistiska budskap eller anspelningar på sex skrivna på de lakan som var fästa på studentflaken. Diskussionen bland UNT:s läsare har fortsatt på Facebook under lördagen. Vissa anser att det är avskyvärt, andra tycker att det bör tas med en klackspark.
Men vem bär ansvaret för vad som skrivs på studentflaken? UNT kontaktade Caroline Hoffstedt (S), ordförande i utbildningsnämnden i Uppsala kommun.
– Rent formellt så är det elevernas ansvar, de är myndiga och organiserar flaken på sin fritid. Skolan står för avslutningsceremonin men så fort eleverna sprungit ut är firandet inte inom ramen för skolans ansvar. Sen är det klart att man reagerar med avsky när man ser den här typen av budskap på banderollerna och som skolpolitiker kan jag känna att det finns en hel del att göra kring värdegrundsarbetet i våra skolor. Här har de gått flera år i skolan och sedan bär de med sig den här typen av värderingar ut i arbetslivet, det är inte bra, säger hon och fortsätter:
– Jag blir också arg över att det här förstör för så många andra eftersom banderollerna hamnar i fokus istället för allt det fina som ju också sker i samband med studentexamen.
Sexistiska budskap kunde ses på flera vagnar från olika skolor. Bland annat hade en klass skrivit "Era flickor kommer inte hem i kväll ..." och på en annan stod det "Dra fittan i grus. Vi drar el i horhus".
I våra kommentarsfält menar vissa att man inte bör ta så seriöst på detta och att det bara är på skämt. Vad har du för kommentar till det?
– Det här är inte i närheten av ett skämt. Jag är inte bara politiker – jag är också kvinna – och att se sådana här budskap kan aldrig vara okej. Jag anser att man måste jobba bort den typen av yttringar i samhället. Det räcker med att en person blir illa berörd så måste de som är skyldiga ta sitt ansvar.
Och ansvaret ligger alltså hos studenterna?
– Ja, de är ju myndiga. Men sen kan vi även se över föräldrarollen i det här eftersom de ofta är med och deltar i firandet.
Vad kan skolorna göra?
– Det här är väldigt tydliga exempel som man kan ta upp inom ramen för värdegrundsarbetet. Diskrimineringar och kränkningar kan yttra sig på olika sätt, både verbalt och fysiskt. Inför framtida studentfiranden måste man absolut hänvisa till det här och föra en diskussion om att det inte är okej. De här frågorna kan man aldrig jobba för mycket med.