Till vardags märks verksamheten vid Ärna inte på samma sätt som under F16:s tid. Men bakom grindarna är aktiviteten lika stor som under flygets tid.
LÄS MER: Så påverkas du av militärövningen Aurora
Drygt 700 personer jobbar i dag vid Uppsala garnison.
– Aurora är väldigt bra för att öva Ärnas roll i försvaret. Luftsstridsskolans uppgift är att underhålla och operera flygbasen. Dessutom ska vi enligt beslut i riskdag och regering utföra värdlandsstöd och det gör vi också i den här övningen, säger Robert Nylén, chef för Luftsstridsskolan vid Uppsala garnison.
Enligt försvarsexperten Stefan Ring, bland annat tidigare generalsekreterare för Allmänna Försvarsföreningen, är Ärna en strategisk och nödvändig pusselbit i dagens svenska försvar.
– För försvaret av huvudstaden behöver man en flygplats inom tio mils radie från Stockholm. Varje lång förflyttning förbrukar flygbränsle. Och det minskar tiden som flygplanen kan vara i operationsområdet. Och när de tidigare landningsbanorna i Tullinge och Barkarby lagts ner finns i princip bara Ärna kvar, säger han.
LÄS MER: Så förbereder sig Ärna för Aurora
Rent teoretiskt skulle flygplatserna i Västerås eller Skavsta, utanför Nyköping, vara ett alternativ. Men de är i dag helt civila flygplatser. Och det skulle vara dyrt att bygga upp en militär infrastruktur där.
– Dessutom har Ärna underjordiska bergrum där man kan föra ner flygplanen för att ha dem skyddade. Att åstadkomma något liknande på de andra flygplatserna skulle kosta otroligt mycket pengar, säger Stefan Ring.
I praktiken innebär det att Uppsala kommun får leva med en flygplats inpå knutarna, med de begränsningar det innebär för den kommunala planeringen. Och kommunen har accepterat de ramar som den militära verksamheten sätter.
– Rikets försvar går först förstås. Och där tar Uppsala sitt ansvar. När Försvarsmakten har uttalat ett behov av att ha Ärna kvar respekterar vi det. Men vi har alltid uttalat att det är en dålig idé att mixa försvaret med civilflyg. Däremot skulle vi gärna se att man använder delar av området på andra sätt. Många företag har verksamheter som skulle kunna mixas in på en del av Ärnaområdet, säger Erik Pelling (S), kommunalråd med ansvar för stadsbyggnadsfrågor.
LÄS MER: Sju flygplan som kan ses på Ärna under militärövningen
Även om säkerhetsläget skärpts och det militära försvaret är på väg att rustas upp anses risken för ett militärt angrepp på Sverige fortfarande vara liten. Det scenario som skulle kunna leda fram till att Sverige dras in i ett krig är ett ryskt angrepp på Baltikum. Rent militärstrategiskt skulle det vara svårt för Nato att försvara Baltikum utan att använda svenskt territorium, enligt Stefan Ring.
– Och i en situation där Ryssland tar kontroll över Gotland skulle det blockera Natos handlingsfrihet över Östersjön, säger Stefan Ring.
I garnisonsledningen på Ärna är man väl medveten om att det inte finns någon garanti för att politiska beslut håller i evighet. Och prioriteringarna av resurserna är en fråga för ständig omprövning och diskussion.
Ett militärt angrepp är både riskfyllt och kostsamt. Och Ryssland har genom generalstabschefen Valerij Gerasimov uttalat en doktrin som bygger på cyberkrigföring och sabotage som medel för att flytta fram sina positioner. I ljuset av det håller Sverige på att bygga upp även de civila delarna av försvaret.
När UNT besöker garnisonen i Uppsala frågar jag om vi får ta en bild på de underjordiska hangarer som bidragit till att rädda kvar Ärna.
– Absolut inte! säger Mats Gyllander, kommunikationschef på Uppsala garnison.