På uppdrag av kommunfullmäktige har Stockholmsbyrån Identity Works tagit fram ett förslag på en ny logotyp och visuell identitet.
– Nu har vi tagit fram en ny, modern visuell identitet som gör att all kommunikation från Uppsala kommun blir enkel att känna igen ... Det kommer stärka och effektivisera kommunens kommunikation och underlätta för kommuninvånarna, säger stadsdirektör Joachim Danielsson i ett pressmeddelande.
Anledningen är att kommunen har många olika varumärken och identiteter som behöver underhållas, vilket är resurskrävande, dyrt och otydligt för kommuninvånarna, enligt pressmeddelandet.
– Jag är glatt överraskad, säger Tomas Rudström, creativedirector på Uppsalabyrån Södra tornet kommunikation.
– Den är mer homogen, har en tydlig idé och ett lugn. Den är mycket mer sammanhållen och funktionell än den tidigare.
Tomas Rudström menar att en kommunlogotyp inte ska sticka ut.
– Det ska kännas som att den kommer från trygg avsändare. En logotyp, och i synnerhet från en kommun, ska vara enkel och kunna fungera i många olika sammanhang.
Han menar vidare att man hittat en bra balans i förslaget. Det som ändå har lite karaktär är U:et med skölden inuti.
– Det är subtilt och gjort med finess, säger han.
Förslaget om ny visuell identitet och logotyp kommer att tas upp på kommunstyrelsens möte på onsdag 30 maj. Beslut fattas av fullmäktige i juni.
Kostnaden för att ta fram förslaget skrivs till 2,5 miljoner.