Kommentar: Därför är fyrspåret en ödesfråga för Uppsala

Foto: Pär Fredin

Uppsala2017-08-31 06:05

Uppsala har satsat både pengar och prestige på att få till en utbyggnad av järnvägen. Med fyrspår minskar risken att Stockholmspendlarna råkar ut för förseningar samtidigt som turtätheten mot Stockholm kan öka. Men det är inte huvudskälet för kommunen. I stället handlar det om att klara Uppsalas framtida expansion.

I södra staden, på ömse sidor av ån, kan möjligheten att bygga omkring 30 000 bostäder direkt eller indirekt avgöras av om det blir en tågstation i Bergsbrunna eller inte. Och utan fler spår finns ingen möjlighet att stanna tågen varken i Bergsbrunna eller i Alsike.

Därför är fyrspårsfrågan en ödesfråga för politikerna i Uppsala. Det är en absolut nödvändighet för att klara Uppsalas framtida expansion.

Frågan om spårutbyggnaden har varit aktuell länge. Och beskeden har varierat både för och emot. De senaste signalerna från Trafikverket varit dystra och innebär att det det är svårt att rymma en fyrspårsutbyggnad inom de ekonomiska ramarna. Men det finns åtminstone tre skäl för Uppsalapolitikerna att vara mer hoppfulla denna gång än tidigare:

Strax före årsskiftet kom en utredning från Trafikverket av järnvägssträckan mellan Uppsala och Stockholm. I denna så kallade åtgärdsvalsstudie konstaterar man att en satsning på fler spår är lönsam och att en utbyggnad bör börja i Uppsala för att etappvis arbeta sig söderut.

Det andra skälet är den utrecning som Johan Edstav, tidigare landstingspolitiker i Uppsala län, presenterar på fredagen. Den handlar om statliga satsningar för att möjliggöra ett ökat bostadsbyggande. Anser inte Trafikverket att pengarna för infrastruktursatsningar räcker till att bygga fler spår till Uppsala finns det en möjlighet till statliga pengar via Edstavs utredning. Tanken är att det ska bli en förhandlingsrunda som påminner om den så kallade Sverigeförhandlingen som avgör höghastighetsjärnvägens sträckning. Det är dock oklart hur mycket pengar som regeringen anser sig ha råd att satsa på detta.

Det tredje skälet till spåroptimism är att det finns en allians i frågan från flera kommuner och näringslivsorganisationer som lobbar för ett fyrspår. Även Norrlandskommuner ser att flaskhalsen på järnvägen mellan Uppsala och Stockholm hindrar utvecklingen i deras regioner.

Men även om det finns skäl för politikerna att hoppas så är det för tidigt att korka upp champagnen innan finansieringen av spåren är klar. Infrastrukturen i Sverige är eftersatt på flera håll och de som ska fördela pengarna tvingas prioritera mellan många nödvändiga projekt. Enbart spåren som krävs för en station i Bergsbrunna kostar omkring 2 miljarder. För hela sträckan är det mycket mer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!