"Jag anser att systemet är rättvist och legitimt"

Kartan ska uppdateras, men i övrigt har kommunen inte gjort fel. Caroline Hoffstedt (S), ansvarigt kommunalråd, svarar på kritiken mot skolantagningen.

Caroline Hoffstedt (S).

Caroline Hoffstedt (S).

Foto: Pär Fredin

Uppsala2017-01-18 06:00

Läs mer: Rena lotteriet avgör urvalet

Läs mer: Skolplacering grundas på farlig väg

Läs mer: Relativ närhet gav lång skolväg

Läs mer: Är det kartan eller verkligheten som gäller?

Hur ser du på den kritik som riktats mot antagningssystemet?

– Alla synpunkter som vi får är bra. Det gör att vi ytterligare kan kvalitetssäkra systemet och göra det rättvist och legitimt.

Är det rättvist och legitimt i dag?

– Ja, det är det. Men utifrån det här med att kartan har brister är det inte bra. Jag tycker det är bra att antagningsenheten tagit initiativ till att kartan ska bli tillgänglig för medborgarna och jag förväntar mig att alla ska kunna rapportera fel som de upptäcker.

Varför har ni inte gjort det här tidigare? Det är många föräldrar som har påpekat att kommunens mätning inte stämmer.

– Det här är ny information för mig att det finns en skillnad mellan gis-kartan och verkligheten.

Hur kan du säga att det är ny information? Jag har tagit del av e-post som du har fått, och det är flera som har skickat in kartor och bilder för att visa att att det är fel väg som mäts.

– Jag har inte den minnesbilden. Nu har det skett uppdateringar som ska ge bättre träffsäkerhet i det område som ni har skrivit om.

Gis-enheten säger att de inte fått något uppdrag om detta. På vilket sätt har ni rättat till fel i kartan?

– Kartbilden förändras och uppdateras kontinuerligt. För att vara helt säkra på att använda en så korrekt kartbild som möjligt tar vi in den senast uppdaterade versionen av kartan när vi genomför skolvalet. Inför årets skolval ger vi följaktligen gis-enheten uppdrag att leverera den absolut senaste kartan.

Nu mäter systemet bilvägen i stället för cykelvägen på flera ställen. Kommer ni att göra något åt algoritmen som styr vilka vägar som mäts?

– Nej. Mätmetoden blir densamma i det skolval som sker nu i kommunen.

Hur rättvist är det när jämförelsen görs med skolor där man redan konstaterat att eleven inte får plats?

– Utifrån den tillämpning vi har i dag så ger vi alla lika förutsättningar genom att vi gör en körning för alla i skolvalet samtidigt. Om vi ändrar systemet förbättras den relativa närheten för den här gruppen. Samtidigt försämras den relativa närheten för en annan grupp som missgynnas av en ändring.

Men om en grupp gynnats av ett fel i systemet, hur kan man säga att de missgynnas av att man rättar till felet?

– Problemet som uppstår i slutändan är att vi har vissa skolor med ett högt söktryck. Och då måste vi göra ett urval. Systemet är till för alla Uppsalabor och alla ges samma förutsättningar vid körningen.

Om jämförelsen görs mot en skola som inte är ett reellt alternativ för vissa elever så har ju inte alla samma förutsättningar.

– Jag anser att man har samma förutsättningar utifrån de skolor man faktiskt sökt.

Har du förstått hur systemet fungerar?

– Ja, jag har förstått systemet. Och jag förstår kritiken. Men om man ändrar systemet kommer det att påverka en annan grupp som inte kommer in på sitt förstahandsval.

Kritiken handlar inte om att man inte kommer in på sitt förstahandsval, utan att urvalet görs så att de som bor nära två översökta skolor missgynnas.

– Jag önskar av hela mitt hjärta att alla kan få sitt förstahandsval. Och vi måste jobba för att fler skolor uppfattas som bra skolor och se till att vi dimensionerar kapaciteten när bostadsområden byggs ut. Men i dagsläget är det inte möjligt utifrån geografin.

Har ni undersökt hur många elever som inte får plats in på den närmaste skolan, och där den relativa närheten slår fel?

– Vi vet att drygt 90 procent av eleverna får placering på någon av de skolor som de sökt. Vi kan inte heller följa upp det du efterfrågar eftersom elever och vårdnadshavare gör ett aktivt skolval vilket nödvändigtvis inte behöver vara till någon av de skolor som ligger närmast hemmet.

I mejl till föräldrar har du skrivit att om de som överklagat besluten får rätt så ska ni korrigera beslutet. Men nu väljer kommunen att driva de fallen vidare till kammarrätten. Varför?

– Jag har haft en dialog med förvaltningen, och utifrån de resonemangen har jag ansett att det varit befogat att det prövas en gång till i kammarrätten.

Hur ser du på att kommunen inför förvaltningsrätten gett en felaktig beskrivning av hur systemet fungerar?

– Jag har pratat med förvaltningen som bekräftar att det använts en felaktig formulering. Förvaltningen har gett kommunjuristen i uppdrag att se över om det behöver rättas till på något sätt. Så vitt jag förstår har det inte haft någon betydelse för domarna.

Bakgrund

I UNT:s granskning av skolvalet har det visat sig att de avstånd som kommunen använder när principen om relativ närhet ska tillämpas inte stämmer. Skälet är att flera cykelvägar, också cykelvägar som finns med på kommunens egen cykelkarta, inte finns med i det kartunderlag som används vid datakörningen av skolantagningen.

Dessutom mäter kommunen på flera platser skolvägen längs hårt trafikerade trafikleder i stället för cykelvägar där de finns.

Vid tillämpningen av den relativa närheten, där avståndet till den sökta skolan jämförs med avståndet till närmaste alternativa skola, används avståndet till den närmaste skolan oavsett om eleven får plats på den skolan eller inte. Det innebär att de som bor nära två översökta skolor inte kommer in på någon av dem eftersom de får ett lågt värde vid jämförelsen till båda skolorna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om