Hot och våld – en del av bussförarnas arbetsmiljö

Bussförare sliter dagligen med pressade körtider och dålig framkomlighet. Även hot och fysisk misshandel är en del i deras arbetsmiljö.

Matilda Sennerfeldt, huvudskyddsombud på Gamla Uppsala buss, tycker det är viktigt att jobba med bussförarnas säkerhet.  "Vi kan inte fly eller försvara oss när vi kör", säger hon.

Matilda Sennerfeldt, huvudskyddsombud på Gamla Uppsala buss, tycker det är viktigt att jobba med bussförarnas säkerhet. "Vi kan inte fly eller försvara oss när vi kör", säger hon.

Foto: Tobias Ahlén

Uppsala2018-10-25 21:14

I en barack i närheten av Gränby har bussföraren Alberto Pallas nyss stressat i sig mat och kaffe innan han sätter sig bakom ratten igen. Han målar upp en arbetsmiljö med tighta hålltider, stress och korta raster.

– Det är väldigt stressigt och jag hinner ofta inte gå på toaletten. Det är inte mänskligt, säger Alberto Pallas.

Men det finns även ett annat allvarligt inslag i bussförarnas arbetssituation – att chaufförer utsätts för hot och våld. Under de senaste tolv månaderna har bland annat bussförare blivit slagna, knuffade, hotade med kniv och attackerad med en krycka.

Ett våldsbrott, där en bussförare utsattes för misshandel, fick sitt juridiska avslut förra veckan när en man i 30-årsåldern dömdes i tingsrätten.

– Sådana här händelser händer inte så jätteofta, kanske några gånger om året, säger Matilda Sennerfeldt, huvudskyddsombud på Gamla Uppsala buss.

Hon var själv på plats för att stötta sin kollega under rättegångsförhandlingen. Och stöd behövs, för många chaufförer påverkas under lång tid när de utsätts för liknande situationer.

– Hon var sjukskriven ett bra tag efter att det hände. Trots att hon är en van bussförare, som jobbat i över 30 år, ville hon ha en stödförare med sig den första tiden efter sjukskrivningen. Det tog jättehårt på henne, säger Matilda Sennerfeldt.

Gamla Uppsala buss, som ansvarar för stadstrafiken i Uppsala, för statistik över hot och fysisk misshandel. Under de senaste tolv månaderna har fem allvarliga fall inträffat där bussförare utsatts för fysiskt våld. Men Matilda Sennefeldt lyfter fram bussförarnas generella arbetsmiljö som ett större problem och något som det måste arbetas med.

– Hot och våld är ingenting i jämförelse med hur många onda ryggar och nackar den dåliga framkomligheten bidrar till, eller hur många som blir stressade och utslitna på grund av de dåliga körtiderna, säger hon.

På Gamla Uppsala buss uppger man att man tar hoten mot företagets drygt 400 bussförare på allvar. De anställda har bland annat skickats på kurs där de får lära sig att avvärja hotfulla situationer. När något händer finns tydligt inarbetade rutiner.

– De som får larmet är trafikledaren. Då åker vår trafikledarbil ut och bistår bussföraren. Föraren blir tagen ur tjänst och får prata med någon på personalavdelningen. Sedan följs det upp genom samtal med beteendevetare och företagshälsovården, säger Eva Pettersson, trafikchef på Gamla Uppsala buss.

På Gamla Uppsala buss har man förståelse för att förarna känner sig stressade.

– Den begränsade trafikmiljön i staden gör att hålltiderna inte alltid hålls. Vi har satt upp så kallade ändplatstoaletter för att underlätta för våra bussförare. Behöver man gå på toaletten så måste man få göra det.

Förare attackerades med krycka

Gamla Uppsala buss för statistik över våldet som deras förare utsätts för.

Februari 2017: Föraren nekar en passagerare att gå ombord med en back läsk. Passagerare blir aggressiv och knuffar föraren.

December 2017: En förare larmar att han har blivit slagen. Polisen kommer till platsen.

Mars 2018: När föraren släpper av passagerare hoppar en person in i bussen och slår till föraren som börjar blöda ur munnen.

Mars 2018: En förare hotas av två personer. En av dem drar en kniv innan de springer från platsen.

April 2018: En förare larmar att blivit slagen.

Juni 2018: En passagerare attackerar föraren med en krycka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!