– Uppsala måste bli bättre på att ta emot turister och erbjuda dem en upplevelse som gör att de stannar. Många av turisterna som kommer till Uppsala kommer med buss. De stannar till vid Domkyrkan och åker sen upp till borggården vid slottet för att fotografera vyn. Sen åker de härifrån. De stannar i stan två timmar och spenderar inte en krona här, säger Mia Ulin, vd för Apostel Kommunikation och Affärsutveckling.
Mia Ulin är i dag verksam i turistbranschen genom museeet i Vasaborgen samt guideverksamheten i Uppsala Experience. Hennes idé är att skapa ett kreativitetscenter i vetenskaplig anda. Hon väjer för beteckningen "science center" som hon menar blir för snävt. Det ska vara ett museum där man kan upptäcka och göra saker, och där den kreativa processen står i fokus. Förebilderna är Museum of Arts and Science i Singapore och Smithsonian Institution i Washington DC i USA. Tom Tits i Södertälje eller Universeum i Göteborg, som verkar i samma genre, tycker hon är för blekt.
– Det handlar om att skapa något som lockar turister från hela världen. Det finns inga utländska turister som åker till Göteborg för Universeums skull. Det står sig inte i en internationell jämförelse.
Hon tänker sig att man utgår från Carl von Linné. Även om många Uppsalabor kan vara trötta på Linné är han känd runt om i världen, vilket i sig är en dragningskraft. Sen bygger man upp ett kreativitetscenter där olika discipliner samsas, allt från vetenskap och teknik till konst. Grunden är att det ska vara ett museum där man får pröva att göra saker själv, ett slags Tom Tits med Linné i fokus. Men även om man kan tänka sig att Tom Tits är en konkurrerande verksamhet i regionen tänker hon sig snarare att det är en möjlig samarbetspartner.
– I besöksnäringen finns inga konkurrenter, bara samarbetscenter. Tänk om man kan sätta ihop en paketresa med temat "Science in Sweden", säger hon.
När vi står och pratar på Universitetshusets trappa passerar Hans Odöö, känd för sina Linnéframträdanden, och Mia Ulin hälsar glatt.
– Hans och jag driver guideverksamheter med liknande upplägg. Men jag ser oss inte som konkurrenter utan som kolleger. Om det kommer en grupp som har Linné som specialintresse hänvisar jag dem ofta till hans guidefirma. Och om Linnaeus Creativity Center blir verklighet anställer jag honom gärna för att vara Linné på heltid, säger hon.
Mia Ulin ser de båda universiteten i Uppsala som givna samarbetspartner. Mia Ulin har pratat med Margaretha Andersson som samordnar Uppsala universitets museiverksamhet. Och här finns ett gemensamt intresse. Universitet har beslutat att genomföra en förstudie för att anlägga ett Science center. Grunden handlar att samla den experimentverksamhet som redan i dag finns utspridd på olika institutioner vid universitetet, bland annat vid Ångströmlaboratoriet. Från universitetets håll har man dock inte för avsikt att skjuta till mer resurser än dem man redan har lagt på sin museiverksamhet.
– Om vi samlar resurserna kan vi också få lite större genomslag. Det är till exempel svårt att hålla generösa öppettider när verksamheten är utspridd på flera ställen, säger Margaretha Andersson.
Även om huvudfokus i universitetets utredning handlar om att flytta ihop den verksamhet som redan finns, så ska man även titta på om det går att få med näringslivet i en satsning. Och det är här som möjligheterna att förverkliga Mia Ulins vision finns. Men då måste man hitta finansiärer.
– Det gäller att hitta en mecenat som tror på idén. Det finns ett antal miljardärer med sin bas i Uppsala, säger Mia Ulin.
Hon nämner också den växande hotellsektorn i Uppsala. Indiskfödde Bicky Chakraborty driver Elite Hotels som är på väg att etablera sig i stan. Och i Indien finns ett stort Linnéintresse och en växande turistmarknad, säger hon.