Hon larmade först om materialkrisen

Ett tidigt larmsamtal och ett snabbt beslut om stabsläge kan ha räddat vården undan en mycket värre kris. UNT har kartlagt hur allt startade.

Liza Nordström Partanen, sektionschef, larmade först om patientsäkerhetsrisken. Hon är lyrisk över sin personals insatser. "Vi har gjort en helomställning och bedrivit traumavård i tre veckor med ständiga prioriteringar och omfördelningar", säger hon.

Liza Nordström Partanen, sektionschef, larmade först om patientsäkerhetsrisken. Hon är lyrisk över sin personals insatser. "Vi har gjort en helomställning och bedrivit traumavård i tre veckor med ständiga prioriteringar och omfördelningar", säger hon.

Foto: Madeleine Andersson

Uppsala kommun2019-10-27 07:00

Nästan omedelbart anar Liza Nordström Partanen oråd. Inom kort kommer hon också dra i den nödbroms hon har. Med det kommer 244 planerade operationer att stoppas. 

Liza Nordström Partanen är en av sektionscheferna inom anestesi, operation och intensivvård vid Akademiska sjukhuset, med nära 1 000 anställda. Det är den 1 oktober och första dagen på 18 år utan Mediq som leverantör av förbrukningsmaterial till Region Uppsala och fyra andra regioner. 

Mediq har vunnit upphandlingen flera gånger om och dessutom fått maximalt antal ettåriga förlängningar av det sista kontraktet. Men när en ny upphandling görs 2018 är Mediq 14 miljoner kronor dyrare än den som vinner anbudet, numer riksbekanta Apotekstjänst AB.

Men en sak som Apotekstjänst inte tar över är ett tilläggsavtal som Mediq erbjudit där de beställt och plockat upp produkter på anestesi och operationsavdelningarna. Från 1 oktober sköter sektionen själva det stora arbetet, och erbjuder dessutom tjänsten till andra kliniker. Åtta personer rekryteras till en förrådsgrupp.

Överlämnandet sker över en natt och eftersom horisonten är kort när det gäller order och leverans går det inte att kontrollera tillgången på material i förväg, förklarar Liza Nordström Partanen. När de går i gång upptäcker hon snabbt två saker:

* Mediq har inte följt avtalet om att lämna lagren fyllda och välordnade.

* Apotekstjänst leveranser är undermåliga och beställt material dyker inte upp.

– Vi såg direkt att det skulle krävas större volymer initialt i våra beställningar till Apotekstjänst. När leveranserna sedan blev fördröjda frågade vi oss omedelbart om vår verksamhet riskerade att påverkas. 

Den 3:e oktober, efter två dygn med Apotekstjänst, drar Liza Nordström Partanen i nödbromsen. 

– Jag såg en potentiell säkerhetsrisk och ringde chefsläkaren.

Att larma hos högste ansvarige läkare inom Akademiska sjukhuset om att operationer riskerar att inte kunna utföras är inte något man gör bara så där. Det är en stor sak. 

– Men det kom inga varor från Apotekstjänst, ingenting. Det hotade patientsäkerheten. Ledningen reagerade snabbt på vårt larm och beslutade att gå i stabsläge

Stabsläget var avgörande, tror hon, för att det gav tydlighet i kommunikation och beslutsvägar.

– Utan deras snabba respons hade det här blivit mycket värre.

Mediq har i UNT tidigare bemött kritik från Apotekstjänst om att ha inte fullföljt sitt avtal. Då uppgav Anna Wangeby, kommunikationsansvarig, att leveranserna fungerat och att regionerna beställt mer än normalt inför övergången.

– Min bild är inte överensstämmande med deras. Jag känner en stor besvikelse över att Mediq inte gjort vad de skulle göra, säger Liza Nordström Partanen. 

Den hon larmade var chefsläkaren Mikael Köhler. Han beskriver Liza Nordström Partanen som en sådan person man ska lita på.

– Så när hon sa: "det här kommer inte att gå", insåg jag allvaret, säger Mikael Köhler.

För att vara på morgonen dag 23 av en sällan skådad vårdkris verkar han vara på gott humör. På väg in i mötesrummet går vi förbi en lastvagn med kartonger. Det är handsprit som Apotekstjänst levererat. På ordern står det 20 flaskor. Men det kom 20 kartonger, alltså 200 flaskor, och det till ett ställe på Akademiska sjukhuset där de kanske gör minst nytta för patienterna – på ledningskansliet. 

Mikael Köhler skrattar medan han gnor in händerna med sprit. Vagnen är en dråplig men bra bild av materialkaoset: det är inte bara det att det kommit för lite varor, utan det som har kommit har många gånger varit helt fel. 

När jag ber honom sammanfatta krisen så långt lyfter han två saker. Den ena är att sjukvården, trots att den prövats hårt, lyckats behålla en stoisk inställning till uppgiften. Just "stoisk" är det ord han själv använder. 

– Det gäller att inte börja gnälla, säger han

Kanske är det därför han nästan ber om ursäkt och säger att han bli personlig när han kommer till den andra saken, kritiken mot Apotekstjänst.  

– Hur dåliga de har varit på att kommunicera är anmärkningsvärt. Vi har inte kunnat få någon bild av läget. Vi fick skjutsa eget folk till Apotekstjänst lager för att se vad som hände. 

När det gäller Mediq är han försiktigare med kritik men påpekar å andra sidan att uppgiftslämnarna är mycket trovärdiga. 

Den här morgonen har regionen fått en relativt stor leverans, om än inte fullstor, från Apotekstjänst. Nere i kulverterna under Akademiska ser jag tillsammans med regionens transportchef Björn Kardell på när personalen far fram i gångarna som pilsnabba mullvadar med godset på vagnar i långa tåg. Dygnet före kom knappt hälften av vad som borde ha kommit från Apotekstjänst. 

Vid ett underjordiskt torg står flera vagnar märkta med "Operation blandat". Två män från förrådsgruppen inom operation- och anestesisektionen tittar på vad som kommit. De suckar och ber att få tala ostört med Björn Kardell.

De delar bilden av att Mediq hittills kommit undan ansvar men är också kritiska mot Apotekstjänst insats. Veckorna med dem varit fullständigt kaotiska, säger de och får medhåll från Björn Kardell. Han beskriver det noga uträknade schemat med inventeringar, beställningar, leveranser och vidare utkörning till sjukhus och vårdcentraler i länet. Kedjan har störts i alla led. 

– Vi tycker ju inte att det här är något komplicerat. Det är inga nya uppdrag jämfört med vad Mediq hade. Apotekstjänst har bara inte klarat det. Det borde de ha gjort, säger Björn Kardell.

Som Regionens länk till Apotekstjänst i godsets väg till vården var Björn Kardell kanske den allra första som såg att leveranserna var för små. Första dagen var det inte förvånande.

– Men när det såg likadant ut dag två slog vi larm uppåt. 

I september besökte han Apotekstjänst nya lager i Fyrislund. Då såg allt bra ut, infrastrukturen var på plats och varor hade börjat lagras. Ändå havererade leveranserna. Både Björn Kardell  och Mikael Köhler spekulerar i om Apotekstjänst totalt  underskattat skillnaderna i att leverera dosläkemedel i påsar, vilket de gjort i många år åt flera regioner, och förbrukningsmaterial som kommer i diverse storlekar och förpackningar och många gånger med krav på sterilitet.

Apotekstjänst hastigt nytillträdde VD Örjan Frid sade till UNT i torsdags att problemen kan förklaras av barnsjukdomar i it-system och det faktum att uppdraget togs över utan gradvis övergång och utan tillräckliga tester. Han sade också att ansvarsfrågan "kan diskuteras." 

Oavsett vad som gått fel och vems ansvaret är har det lett ett "extremt pådrag", som Liza Nordström Partanen beskriver det. Ändå har allvaret inte riktigt kommit fram, tycker hon. I stället har hon uppfattat ett drag av medialt förlöjligande, när det lyfts fram att det saknats blöjor och våtservetter. 

– Det kan vi köpa på ÖB. Men det här var mycket allvarligare, vi behövde material för att kunna söva patienter och operera dem. Därför slog jag larm, säger hon.

Nu kommer det varor. Men Liza Nordström Partanen andas inte ut.

– Leveranserna är ännu undermåliga. Jag känner oro för framtiden.

Och vad var det Mikael Köhler sa? Jo, att Liza Nordström Partanen är någon man bör lyssna på.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!