– Man måste skjuta för att göra mål.

Orden skulle kunna vara S-kommunalrådet Erik Pellings - vi återkommer till det - men de är 23-årige Marcus Simpsons.

Han och Oscar Ottenström, också 23 år, har i drygt ett år sålt bilar från lilla Skyttorp i norra Uppsala kommun. De började i en husvagn med två bilar till försäljning. Nu har de egen bilhall, tre anställda, och 70 leveransklara bilar. I fjol var omsättningen runt 20 miljoner kronor. I en gammal industrilokal som varit finsnickeri står flera skinande BMW och Mercedes uppställda till försäljning.

Artikelbild

| Ägaren Johan Hansson AB har för avsikt att sälja sin lokal mitt i Skyttorp. Men någon ambiton att snygga till den i väntan på försäljning har de inte.

Efter UNT:s reportage häromveckan med rubriken "Varför är det så fult i Skyttorp?", hörde Oskar Ottenström av sig med ett mejl till redaktionen. "Ledsam inställning i artikeln. Håller med till fullo om att det är fult men kom och skriv om nåt som vänder på trenden."

Sagt och gjort, här står vi med de unga entreprenörerna, Oskar från Storvreta och Marcus från Årsta, som vågade satsa på Skyttorp. Här är lokalhyran fem, sex gånger lägre än i stadsnära kvarter. Försäljningen sker mest via nätet, så därför är läget inte avgörande. Och många kunder kommer med Upptåget.

– Det handlar om att våga. I en lågkonjunktur kommer vi säkert klara oss bättre här än de som sitter med dyra hyror i stan, säger Oscar Ottenström.

Det är då Marcus Simpson säger att man måste skjuta för att göra mål.

Artikelbild

Uppsala kommun har också sådana planer. Med bara 16 minuters tågresa till Uppsala central har Skyttorp stor potential, menar kommunalrådet Erik Pelling. Men det är inte lätt att få aktörer att investera här ute, säger han. Och då får kommunen skjuta själv först.

– Vi kanske får gå före med Uppsalahem. Då vågar andra gå efter. Man ska inte glömma att det inte var helt lätt att hitta aktörer som ville satsa på Uppsala heller för ett antal år sedan.

Artikelbild

Artikeln fick en speciell betydelse för Erik Pelling. Bilhandlarnas hyresvärd, Patrik "Putte" Stark berättade nämligen för UNT att han under 2016 kontaktat Erik Pelling och visat intresse för att riva fastigheter han äger intill stationen och möjliggöra bostadsbyggande. Kanske skulle nya invånare göra att det gick att driva livsmedelsbutik här igen? Men ännu hade han inte fått något svar.

I Skyttorp råkar vi på "Putte" Stark intill bilhallen. Han har tänkt kontakta UNT igen. Artikeln har haft effekt.

– De har hört av sig från kommunen, i februari ska jag ha ett möte med Erik Pelling, säger han.

Och det kan vara fler saker på gång i Skyttorp. Granne med tågstationen ligger en gammal nyckelhusfabrik. I dag är de väldiga lokalerna prydda med graffiti och ser övergivna och nedgångna ut, så när som på adventsljusstakar i ett fönster här och där. Ägare till lokalen är Johan Hansson AB, med säte i Boländerna. Företaget arbetar med spannmål och använder lokalen för temporär förvaring. Dessutom hyr man ut till ett tivoliföretag från Knivsta som vinterparkerar sina karuseller här. Flera har hört av sig till UNT och undrat vad som ska hända med lokalerna, som man tycker förstör intrycket av Skyttorp.

– Vi vill sälja lokalen på sikt. Det har talats om att bygga bostäder, men än finns ingen intressent, säger Jessica Anlér, vd på Johan Hansson AB.

En försäljning är inte nära förestående och det finns ingen tidsplan. Under tiden tänker de låta lokalen vara i det risiga skick som den är i dag.

– Vi har ingen vision om att snygga till. Det kostar för mycket att få bort klottret, och det skulle snart vara nytt klotter på väggarna.

Visioner har däremot de unga bilföretagarna. Skyttorp är bara ett första steg.

– Vår vision är att ha 150 bilar säljklara i Skyttorp och sedan öppna fler butiker, gärna i Norrland. Där är inte marknaden lika upparbetad, säger Oscar Ottenström.

De har blivit väl omhändertagna av Skyttorpsborna.

– Vi känner att vi är uppskattade. Och flera har köpt ny bil, säger Marcus Simpson.