Förskolebarn kan få gård på taket

Tiovåningshus, slopad gångtunnel och förskolegård på taket. Det är några av förslagen när utbyggnaden i Östra Sala backe nu fortsätter.

Foto: Pär Fredin

Uppsala2015-10-07 08:10

Omvandlingen av den gamla kraftledningsgatan längs Fyrislundsgatan har redan börjat. I den första etappen, i höjd med Källparken, byggs fyra bostadskvarter med förskola och lokaler för verksamheter. Nu går planeringen vidare för nästa etapp söderut, mitt emot Årsta centrum. Ett förslag till detaljplan är ute på samråd i höst, då grannar och andra kan lämna synpunkter .

Etappen innehåller fem kvarter med totalt omkring 750 bostäder. Dessutom planeras förskola, omsorgsboende samt butiker och annan verksamhet. Bostadsgårdarna ska bli bilfria med plats för träd och annan grönska men samtidigt försvinner den långa lönnallén från början av 1970-talet längs Fyrislundsgatan. Trädfällningen norrut har redan startat och fortsätter med ett hundratal träd i höst. Boende har reagerat på trädfällningen och kommunen konstaterar i sitt förslag till detaljplan att stråket har varit omtyckt, även om allén bedöms ha lågt naturvärde. Intill gatan ska i framtiden nya hus och trottoarer anläggas. Nya träd planteras mellan körbanorna på Fyrislundsgatan.

Annat som föreslås försvinna är gång- och cykeltunneln under Fyrislundsgatan vid Årsta centrum. Enligt kommunen skulle tunneln behöva bli nio meter längre än dagens tunnel och därmed otrygg. Ramperna till tunneln skulle dessutom skapa barriärer som innebär svårigheter att ordna entréer i hus närmast området, enligt planförslaget. Kvar blir ett ljusreglerat övergångsställe. Förslaget har oroat föräldrar med barn i Årstaskolan, som kontaktat UNT. De befarar sämre trafiksäkerhet om tunneln tas bort och barnen ska korsa gatan. Skolledningen har inte nåtts av oron, men tycker att dagens modell med både tunnel och övergångsställe är bra:

– En tunnel kan vara bra för barnens säkerhet när det är mycket trafikerat, säger Årstaskolans rektor Carina Bellbring.

Fyrislundsgatan ska enligt förslaget omvandlas från genomfartsled till ”stadsgata” för att minska barriäreffekten mellan stadsdelarna. Trafikmängden beräknas minska fram till 2030, trots den stora ökningen av bostäder. Skälet är att gatan blir mindre attraktiv för genomfartstrafik, med fler trafikljus och bara ett körfält för biltrafik i vardera riktning. Gatan får reserverade kollektivtrafikfält samt gång- och cykelbanor på båda sidor.

Hustyper, höjder och utseende ska varieras i området - mot Johannesbäcksgatan planeras radhus och flerbostadshus upp till fem våningar, husen mot Fyrislundsgatan blir i förslaget upp till åtta våningar höga, men mitt emot Årsta centrum föreslås ett tiovåningshus. Målet är att runt 60 procent av de nya bostäderna ska vara hyres-, student- och omsorgsbostäder. Arkitekturen ska hålla hög kvalitet och präglas av ”lekfullhet och innovation”, enligt planförslaget.

Bostadsgårdarna kan delvis flytta upp på taken med växthus, vinterträdgård eller pergola, om förslaget blir verklighet. Den planerade förskolan saknar egen gård i markplan, i stället kan barnen få en gård på taket samtidigt som en parkyta i närheten kan användas för barnens utelek, enligt förslaget.

Bilparkering ska främst placeras i nya garage under bostadshusen. I norra änden planeras så kallad multiparking, med bilhissar eller rörliga plattor som stuvar in bilarna. Systemet ger plats för fler fordon än i ett vanligt p-hus. I förslaget löper ett gång- och cykelstråk diagonalt mellan kvarteren, samtidigt som cykelvägarna i området ska förbättras.

Mitt i stråket anläggs ett torg på cirka 1 300 kvadratmeter, i söder en park, stor som drygt en halv fotbollsplan, medan den norra delen får en mindre ”fickpark” med sittplatser och planteringar. Om tidsplanen håller kan byggstart ske under fjärde kvartalet 2017.

Fakta Blandade storlekar och hustyper i området

Förslaget för den andra utbyggnadsetappen av Östra Sala backe är på samråd till 5 november.

När kraftledningen längs Fyrislundsgatan togs bort 2009 öppnades stråket mellan Vaksalagatan och Fålhagsleden för utbyggnad i stor skala. Totalt planeras omkring 2 000 bostäder samt arbetsplatser, butiker och service i fyra byggetapper. Mindre torg, grönytor och lokalgator anläggs mellan kvarteren.

Området ska präglas av variation i arkitektur, storlek och upplåtelseformer. Utbyggnaden beräknas pågå i flera år.

På östra sidan om Fyrislundsgatan planeras omvandling av Årsta centrum och nya bostadshus.

Flera nya byggbolag gör entré i Uppsala i samband med utbyggnaden. Totalt nio byggherrar har fått mark anvisad i etapp 2.

Källa: Uppsala kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!