Varje år lägger UL:s kontrollanter 30 000 arbetstimmar på biljettkontroller i kollektivtrafiken. År 2018 utfärdades 3 982 kontrollavgifter á 1 200 kronor på grund av ogiltig eller avsaknad biljett, men under 2019 landade antalet på 7 575 stycken.
– Vi har inte lagt ner mer tid, men vi har fördelat timmarna mer på pendeln mellan Uppsala och Stockholm, det är den enskilt största orsaken. Vi har också under hösten testat att ha fler kontrollanter samtidigt på tågen, då hinner vi med fler, säger Nikodemus Kyhlén, marknadschef på UL.
Kontrollerna utförs på dygnets alla timmar och runt 2 500 timmar läggs i månaden på biljettkontroller. Bara i september 2019 bötfälldes 1 013 personer som åkte utan giltig biljett, en betydlig skillnad från september 2018 då siffran var 156.
– Vi fick indikationer från SL om att det behövdes mer fokus på pendeln. Det finns ingen spärr på stationen i Uppsala och ingen personal ombord. Då bygger det på att människor tar ansvar och köper biljett innan, säger Nikodemus Kyhlén.
Biljettkontroller under färd är inte det enda greppet UL tar för att motarbeta att folk åker utan biljett. En del handlar enligt marknadschefen om förebyggande arbete med information om hur biljett inköpes, eller att förenkla betallösningar.
– Vi tror att de flesta vill göra rätt för sig. Sen finns det tyvärr människor som inte vill betala och då spelar det ingen roll vad vi gör innan, utan då är det biljettkontroller som gäller.