Veckan innan jul skickades höstterminens betyg ut till Uppsalas högstadieelever. Men många elever har fortfarande inte fått hem sitt betyg på grund av kraftiga förseningar i postutdelningen.

LÄS MER: Citymails haveri ska nu granskas

Camilla Uddman, rektor på Västra Stenhagensskolan, berättar att eleverna är både ledsna och upprörda. Hon har också fått samtal från arga föräldrar.

– Då bestämde vi oss för att dela ut kopior av betygen i klassrummet, även om det fanns risk för att eleverna pressas att jämföra sina betyg.

Där upptäcktes att några elever fått kopia på felaktiga betyg då gamla terminsbetyg fanns med i sammanställningen, något som rektorn beklagar.

– Men alla felaktigheter kommer att justeras, säger Camilla Uddman.

På Postnord uppger Maria Ibsén, pressansvarig, att de inte gjort något fel.

– Just de här försändelserna är vi inte inblandade i.

Men det var inte det svar som Camilla Uddman fick.

– Jag ställde frågan till Postnord så sent som i tisdags och fick veta att de prioriterat paketförsändelser och låg efter med postsorteringen.

Fler skolor ska ha drabbats, bland annat eleverna på Eriksbergsskolan och Nannaskolan.

På Nannaskolan avvaktar man med att göra kopior på betygen.

– Det som hänt är oacceptabelt men jag har bett föräldrar att avvakta eftersom det visar sig att flera fått betygen denna vecka, säger Nannaskolans rektor Henrik Ljungman.

Postnord har i uppdrag att samla in kommunens brev, därefter tar någon av de tre aktörerna Postnord, Citymail eller Svensk hemleverenas över själva utdelningen.

Citymail, som har problem med utdelningen i Uppsala, uppger att de inte kan svara på om de är ansvariga.

– I vårt avtal med kommunen ska vi dela ut B-post. Men eftersom vi inte vet vad varje brev innehåller är det svårt att veta om vi är skyldiga. Enskilda kan höra av sig till oss, då kan vi leta upp brevet med vår eftersöksfunktion, säger Patric Allinger, kommunikationsansvarig på Citymail.