Ovanför Domkyrkans södra port tornar det praktfulla "Sonens fönster" upp sig. Det färgade glaset har en yta stor som en liten lägenhet, runt 50 kvadratmeter, och tillverkades år 1892.

Det största hotet mot den här typen av färgade fönster är skador från kondens som bildas på glaset när fönstrets ena sida exponeras för kall luft utifrån och den andra för varm luft inifrån.

– För att undvika att det ska ta skada, har vi monterat ett skyddsfönster som vetter mot utsidan. Mellan skyddsfönstret och originalfönstret finns ett mellanrum, där en luftström tillåts passera. Detta leder till att kondens hamnar på skyddsfönstret i stället för på originalfönstret, förklarar Amanda Sörhammar, glasmålerikonservator på Svenska kyrkan.

Artikelbild

| Sonens fönster i Uppsala domkyrka.

Metoden att bevara glasmålningarna med hjälp av ett skyddande fönster har testats i både Storbritannien och Tyskland med goda resultat. I Sverige är det dock första gången det testats, och 2017 blev konserveringen av Sonens fönster färdig. Konservatorerna är nöjda med resultaten.

– Sverige har ett mycket kallare klimat och vi var inte helt säkra på hur det skulle gå. Men mätningarna vi precis gjort visar att metoden fungerar perfekt, säger Amanda Sörhammar.

Nästa projekt är att konservera "Faderns fönster", som sitter ovanför huvudentrén i kyrkan. Arbetet har redan påbörjats och det färgade glaset har plockats ned. I stället hänger nu tillfälligt en stor tygduk med ett fotografi av fönstret.