Deras matlådor gör succé i studentstaden

Emma och Amelia Oller Westerberg är övertygade om att mat gör skillnad för klimatet. Med egna recept och veganska matlådor hoppas de få fler att äta mer klimatsmart.

7 april 2019 16:15

Den veganska köttbullsmeten är redan klar. Nu återstår bara lök, lite havregrädde och en skvätt kantarellfond. Sedan är det dags att rulla. Vegobullarna får en fin yta i stekpannan på spisen. Till det potatismos och lingon.

– Det går bra att byta ut vanlig köttfärs mot sojafärs. Det är ju inte färsen i sig som ger smak, säger Emma Oller Westerberg från Rimbo.

Tillsammans med sin tvillingsyster Amelia har hon skapat en bred repertoar med veganska recept och i den ingår traditionell husmanskost som köttbullar med lingon, vegansk fläskpannkaka och tunnbrödsrulle med vegokorv.

Sedan två år tillbaka driver de instagramkontot och hemsidan Vegansk matlåda och har på rekordtid fått 24 000 följare, många är studenter från Uppsala. Både Emma och Amelia pluggar nämligen på civilingenjörsprogrammet vid Uppsala Universitet. Emma läser molekylär bioteknik och Amelia energisystem, och det var där det började.

– Nästan alla studenter har matlådor med sig och man kollar alltid vad andra har för mat. Många gillade våra veganska matlådor och ville ha recepten så vi börja lägga ut allt på instagram, berättar Emma.

Redan efter ett par månader hade de ett tusental följare. Sedan rullade allt bara på. I dag varvar de matlådor med tips om second hand, smink och hållbart mode. De pratar med sina följare om hur man kan minska sitt avfall och fångar upp frågor om konsumtion med miljötänk kryddade med exempel från sin egen vardag.

– Just nu pratar vi mycket med våra följare om plastbantning, säger Amelia.

Men de blir också inbjudna som föreläsare och har pratat om klimatsmart studentmat både på Uppsala universitetet och på Klimatriksdagen.

I februari blev de inbjudna att göra den vegetariska menyn till Naturvetarbalen i Uppsala.

– Vi valde att göra en vegansk variant av huvudmenyn, säger Emma.

Det blev skagentoast med havrefraiche och tångkaviar, viltgryta på sojaprotein och kantareller och en panacotta som dessert.

De har varit vegetarianer sedan de var nio år gamla.

– Då var det ur ett sorts djurrättsperspektiv - vi ville inte äta söta djur, säger Emma.

Senare började de reflektera över hur vår mat hänger samman med miljö och klimat.

–  Då gick vi helt över till vegansk mat. Vi vill att vår konsumtion ska bli mer hållbar. Vegansk mat ger mindre koldioxidutsläpp än den vegetariska och mycket mindre än den som är baserad på kött, säger Amelia.

De har räknat ut att en vegansk matlåda i genomsnitt ger ett klimatavtryck motsvarande ett halvt kilo koldioxidekvavilenter - som är ett mått på utsläpp av olika växthusgaser och hur de bidrar till global uppvärmning.

Hur ska man då bete sig för att äta mer klimatsmart? Tja, det behöver inte vara så svårt.

– Den som äter kött men samtidigt är intresserad av att ändra sina vanor kan börja med små justeringar Det ska vara billigt, enkelt och gott. Vi vill inte vara dömande. Man behöver inte göra allt på en gång, säger Emma.

Att börja med att byta ut det animaliska på morgonmackan är en bra början.

– Många vill ha ett köttpålägg av ren slentrian. Ta en ärtpuré eller vegansk leverpastej och växtbaserat smör i stället. Sedan kan man testa att byta ut köttfärs mot sojafärs. Maten gör stor klimatskillnad eftersom man äter så ofta, säger Amelia.

De kommer från en matintresserad familj. Pappa Erico skötte köket när de växte upp. När de själva började ta plats bland grytor och kastruller ritades menyn sakta om. Numera äter hela familjen mycket vegansk mat.

De tycker också att attityden till veganism har förändrats i samhället i stort. Fler unga väljer veganskt än för några år sedan. Men även äldre kommer in på deras konto och vill ha svar på hur de ska göra för att få till en bra vegansk rätt till dottern eller barnbarnen.

– Vår mormor som är 85 har blivit proffs på att göra veganska varianter av sina gamla rätter, säger Emma och Amelia.

De får också en del kritik, främst för att deras veganrätter liknar kötträtter.

– Men vi är ju främst emot livsmedelsindustrin och den påverkan som den har på klimatet.

Delar av samma industri har ändå fått upp ögonen för deras konto och vissa företag hör av sig och vill göra reklam på deras sajter.

– Men vi ser inte det här som en affärsverksamhet i första hand utan som ett opinionsarbete, säger Amelia.

Ni är snart klara med era utbildningar. Vad gör ni sen?

– Vi vet inte. Det roligaste vore om vi kunde tjäna så mycket pengar så att vi kunde jobba med maten halvtid och resten som civilingenjörer, säger Emma och Amelia Oller Westerberg.

Köttbullar med potatismos Blomkål Masala Matlådelasagne

Till 35 små sojabullar behöver du: 1 pkt formbar sojafärs, 0.5 dl kantarellfond, 1 gul lök hackad, 2 små vitlöksklyftor, 20 g fryst hackad persilja, salt, peppar.

Gör så här: Se till att sojafärsen är helt tinad. Stek lök och vitlök mjuka. Låt svalna. Blanda ned sojafärs, lök, fond och kryddor. Låt vila i 15 minuter. Forma till bullar och stek tills de får fin stekyta.

Till potatismoset: 1 kg potatis, 50 g mjölkfritt margarin, 1.5 dl havregädde, 2 ms hackad dill.

Till såsen: En halv liter förvällda kantareller, 8 dl havregrädde 0.5 dl vetemjöl, 2 msk kantarellfond 1 gul lök, 2 vitlöksklyftor, salt och svartpeppar.

Gör så här: Skala och koka potatisen. Hacka lök och vitlök och stek tills de mjuknat. Stek kantarellerna. Slå över havregrädde och fond. Låt det puttra ett par minuter. Mixa såsen med vetemjöl till en tjock sås. Salta och peppra. Håll varm. Pressa potatisen och rör ned alla ingredienserna till ett mos. Rör ned köttbullarna i såsen.

Till 4 portioner behövs: 1 stort blomkålshuvud, 1.5 burkar kokosgrädde eller kokosmjölk (6 dl), 3 msk tomatpuré, 3 vitlöksklyftor, 1 stor gul lök, 2 tsk riven ingefära, 2 msk kokosolja, 1 tsk gul curry, 3 msk Garam masala kryddmix, 2 tsk, cayennepeppar, salt, peppar, 1 näve färsk koriander, 1 msk sirap.

Gör så här: Sätt ugnen på maxvärme. Blanda 1 dl kokosmjölk, blomkålsbuketter, salt, peppar, vitlök i en bunke. Rör samman och bred ut på en plåt. Ställ i ugnen tills blomkålen rostats (ca 6-7 min). Stek lök, ingefära och kryddorna i en gryta tills de mjuknat. Häll i kokosmjölken, tomatpurén och kokosoljan och låt koka ihop i ett par minuter.

4 portioner. Till sojafärssåsen: 400 g sojafärs, 2 gula lökar, 2 vitlöksklyftor, 0.5 dl rött vin, 3 msk tomatpuré, 1 msk torkad oregano, 1 msk torkad basilika, matfett, 0.5 tsk chili flakes, salt, peppar, 2 msk socker.

Gör så här: Stek hackad lök och vitlök i en panna. Tillsätt sojafärsen, rör om tills den tinat och börjat få lite färg. Tillsätt krossade tomater, puré och vin. Rör ned kryddor och låt såsen reducera. Smaka av med salt och kryddor.

Till béchamelsåsen: 80 g mjölkfritt smör, 4 msk vetemjöl, 7 dl växtdryck, 0.5 grönsaksbuljongtärning, 1-2 krm muskotnöt, salt, vitpeppar.

Gör så här: Smält margarinet i en kastrull. Vispa ned vetemjölet till en bottenredning. Rör ned växtdrycken lite i taget och tillsätt peppar, buljongtärning och kryddpeppar. Låt koka ihop till önskad tjockhet. Varva sedan plattor med såserna i glasmatlådor och toppa med oliver, basilika och paprika. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca 20 minuter.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Lennart Lindström