"Den som är nödig ska bli insläppt"

Någon toalett utomhus blir det inte, men eventuellt bänkar att vila på. Det beskedet ges nu angående kritiken mot servicekontorets nya kösystem.

Insläpp. En Securitasvakt släpper var tionde minut in cirka 15 personer åt gången i lokalen. Folk får vänta i timmar ibland bara för att lämna in ett kuvert.

Insläpp. En Securitasvakt släpper var tionde minut in cirka 15 personer åt gången i lokalen. Folk får vänta i timmar ibland bara för att lämna in ett kuvert.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2017-11-01 17:30

Det var under tisdagen som UNT rapporterade om kritiken mot det nya kösystem som införts utanför Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndighetens servicekontor på Kungsängsgatan i Uppsala. Här ringlar kön varje dag lång utanför kontoret. De som köar, personer med ärenden som inte går att lösa digitalt, vittnar om att de har fått vänta i timmar i kylan.

Efter att artikeln publicerades har flera personer reagerat på de svar som de ansvariga ger.

– Skatteverkets kommunikationsstrateg Anders Ågren anser att besökarna skall känna sig tryggare med denna besöksmodell. Tina Nitz anser likaså att deras arbetssätt är till fördel för kunderna. Vari finns tryggheten och fördelen för människor att köa timtals utomhus till en myndighet, utan skydd, oavsett hälsotillstånd, utsatta för vädrets makter? undrar bland andra Gudrun Jordanson, som häromdagen följde med sin äldre mamma och var en av dem som stod i kön så länge att de var tvungna att gå hem igen.

Skatteverkets lokalansvarige i Uppsala, Fredrik Eriksson, är inte med och beslutar om vilket kösystem som ska gälla. Däremot kan han påverka vad de köande får för service. Flera som stått i kön efterlyser tillgång till en toalett och sittplatser; exempelvis parkbänkar åt äldre, barn och sjuka.

– Jag förstår funderingarna från kunderna. Det har varit långa köer, men som jag hört nu är detta bara en prövotid, att det nya kösystemet ska utvärderas sedan, att det kanske kommer omvärderas, säger Fredrik Eriksson.

Hur kan ni underlätta för dem som står i kön?

– När det gäller toalettfrågan så kan Skatteverket inte ha toaletter utomhus, men om man blir nödig ska man kunna bli insläppt för att gå på toaletten. Det trodde jag redan skedde, men jag ska för säkerhets skull prata med alla vakter om detta, säger Fredrik Eriksson.

När det gäller parkbänkar, lovar han att ta upp frågan vid nästa möte med fastighetsägaren.

UNT har under onsdagen sökt personalen på servicekontoret för att få reda på vad de tycker om det nya kösystemet. Ingen har hunnit svara än, men de fackliga representanterna säger att de inte fått några negativa reaktioner på kösystemet. Inomhus antas arbetsmiljön ha blivit lugnare.

– Jag arbetar i Enköping, men har bara hört positivt om detta, fast vi ska förstås följa upp efterhand vad som händer, säger Anette Edström, skyddsombud på fackförbundet ST.

Anders Tell är facklig representant på Skatteverket i Uppsala.

– Jag vet inte riktigt hur reaktionerna ser ut i dag på servicekontoret här i Uppsala, men det jag vet är att det är ett oerhört tryck på servicekontoren i hela landet eftersom det är många som i år fått uppehållstillstånd, många som behöver id-kort och hjälp till digital själhjälp ska läras ut. Arbetsmiljön är allt annat än bra på servicekontoren, säger Anders Tell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!