De lever i ständigt buller

Familjen Åström i Kåbo lever i ständigt buller. Efter flera års tvist med Uppsala kommun om att sätta upp ett bullerplank har de fått rätt i domstol. Men kommunen "missade" domstolens beslut och lät familjen vänta nästan ett år på svar.

Cecilia och Lennart Åström med sonen Jakob Åström störs mycket av trafiken på Kåbovägen. Bilarna kommer i en strid ström. Men kommunen säger nej till att sätta upp ett bullerplank.

Cecilia och Lennart Åström med sonen Jakob Åström störs mycket av trafiken på Kåbovägen. Bilarna kommer i en strid ström. Men kommunen säger nej till att sätta upp ett bullerplank.

Foto: Lennart Lindström

Uppsala2019-05-31 07:00

Sedan flera år lider Lennart och Cecilia Åström och deras son Jakob, tio år, av bullret från biltrafiken på Kåbovägen. Bilarna kör förbi i tät följd. Att slå sig ned i grönskan mellan buskar och träd är inte att tänka på. Inte heller att koppla av på den stora altanen. Så har de haft det i flera år.

När de köpte det gula tegelhuset var det inte mycket trafik alls på gatan.

– Nu använder fler och fler bilister Kåbovägen istället för huvudleden genom Kåbo för att slippa farthinder och rödljus. Det har blivit en smitväg. Alla som bor efter gatan utsätts för buller, säger Lennart Åström.

Trafikmätningar visar att 3 300 fordon kör förbi huset varje dygn, medan det är 2 835 fordon på huvudleden. Familjen har själva bekostat mätningar som visar bullernivåer på 74 decibel i trädgården. Det överskrider både kommunens långsiktiga mål och riktvärdena i trafikbullerförordningen.

För att minska bullret vill Lennart och Cecilia Åström bygga ett bullerplank mot vägen. De ansökte om bygglov hos kommunen i mars 2016. I november kom beslutet – det blev nej.

– Tjänstemännen ansåg att det inte finns skäl att bygga ett bullerplank, trots att både våra och deras egna bullermätningar visar att hela vägsträckan är kraftigt bullerstörd, säger Lennart Åström.

Kommunen ville dessutom att Kåbo ska ha en öppen, grön stadsbild som områdets detaljplan från 1946 säger. Familjen Åströms plank skulle skärma av och störa öppenheten. Att flera av grannfastigheterna redan har plank spelar ingen roll.

Samtidigt sökte familjen Åström om att få bygga ut sin villa. En gammal byggrätt fanns så det skulle gå bra. I januari 2017 gav kommunen bygglov men inte ett så kallat startbesked som behövs för att kunna börja bygga. Motiveringen till det var att området ansågs vara bullerstört. Kravet för att få starta bygget var att visa att huset inte kommer att störas av trafiken på Kåbovägen.

– Först får vi nej till att bygga ett bullerplank för att de tycker att det inte bullrade tillräckligt mycket. Sen får vi inte lov att starta vår utbyggnad av huset på grund av att bullret från trafiken är för högt. Två helt motstridiga beslut. Vad menar kommunens tjänstemän, frågar sig Lennart Åström.

Familjen Åström överklagade bullerplanksbeslutet till Länsstyrelsen som ställde sig på kommunens sida. Familjen gick då vidare till Mark- och miljödomstolen och fick rätt. Miljödomstolen ansåg att bullerplanket behövs för att kunna bygga ut huset. Ärendet sändes tillbaka till kommunen för fortsatt handläggning. Familjen Åström trodde att de skulle få sitt plank. Men så blev det inte.

Från maj 2018 till mars 2019 får familjen inga svar eller besked från kommunen om bullerplanket, trots brev och påstötningar.

– Enligt lagen ska kommunen börja handlägga vårt ärende inom tio veckor från domstolens beslut. Nu har det gått över ett år. Tjänstemännen gör sig oanträffbara. Man struntar helt i miljödomstolens beslut, säger Cecilia Åström.

Hur känns det att hamna i den här situationen?

– Man blir frustrerad och förbannad. Uppsala kommun visar ingen som helst respekt för oss som medborgare. Det hade varit bättre om de gett ett klart besked. Nu gör de inget alls. De verkar ha bestämt sig för att vi inte ska få något plank trots Mark- och miljödomstolens beslut, säger Lennart Åström.

Familjen har JO-anmält kommunens långsamma handläggning.

Max 70 decibel

Enligt förordningen för riktvärden för buller från väg- och spårtrafik vid befintliga bostäder, bör buller från spårtrafik och vägar inte överskrida 60 dBA ekvivalent ljudnivå vid en bostadsbyggnads fasad.

Vid en uteplats i anslutning till byggnaden bör ljudnivån inte överskrida 50 dBA ekvivalent ljudnivå samt 70 dBA maximal ljudnivå.

Källa: Naturvårdsverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!