Centerpartiet har nu satt ned foten i frågan om Uppsalas framtida kollektivtrafiklösning. Beskedet som kom på måndagen är att partiet vill fortsätta att utreda en lösning med stora bussar, så kallad BRT.
Det här bygger på att ett lite annat sätt att se på Uppsalas tillväxt än det som nu planeras av partierna som styr, menar Jonas Petersson gruppledare för C.
– Vi i Centerpartiet tycker att Uppsalas tillväxt ska komma hela kommunen till del. Vi vill inte heller att Uppsala ska bli en sovstad för resten av Mälarregionen. Men nu är det mycket fokus på bostäder i sydöstra Uppsala, säger han.
Med en större mix i stadsplaneringen även i de områdena, inte minst med fler arbetsplatser, gynnas den korta resan som sker med cykel i stället för med kollektivtrafik, menar Jonas Peterson. Det minskar behovet av högre kapacitet i de delarna. Med en tillväxt som i större utsträckningen sker i hela kommunen blir slutsatsen att BRT-lösningen är den bästa tekniken, menar Jonas Petersson.
Han välkomnar mittenstyrets utspel under måndagen om att utreda en busslösning i andra delar av Uppsala, exempelvis Gränby.
– Det stämmer bra med vår vision och den delen av deras förslag till beslut om fortsatt inriktning säger vi ja till, säger Jonas Petersson.
Mittenstyret har dock också meddelat att man vill söka statligt stöd nu för en spårväg i de sydöstra stadsdelarna från resecentrum till Gottsunda och en ny station i Bergsbrunna.
– Där vill vi se BRT-bussar i stället, säger Jonas Petersson.