"Bara spårväg minskar antalet bilar i stan"

Först om ett år ska beslutet tas gällande Uppsala kommuns nya kollektivtrafiklösning. Men redan nu ska det sökas miljardfinansiering från staten. Och mittenstyret vill söka pengar för spårväg.

Erik Pelling (S), Rikard Malmström (MP) och Mohamad Hassan (L) behöver stöd av ytterligare partier för att få igenom sitt förslag att söka statlig finansiering för spårväg.

Erik Pelling (S), Rikard Malmström (MP) och Mohamad Hassan (L) behöver stöd av ytterligare partier för att få igenom sitt förslag att söka statlig finansiering för spårväg.

Foto: Niklas Skeri

Uppsala kommun2020-03-02 11:39

Spårvagnarnas vara eller inte vara delar Uppsalas partier. Moderaterna har redan gått ut och förordat så kallade superbussar som framtidens kapacitetsstarka kollektivtrafiklösning i Uppsala. Och på måndagen kom beskedet att det även är Centerpartiets linje. 

Men minoritetsstyret i mitten, S, MP och L håller inte med. Och till nästa års avgörande beslut hoppas de ha övertygat sina motståndare om att spårväg är den väg Uppsala ska ta.

Nu förseslår de tre styrande partierna att kommunen ska ansöka om statlig finansiering för spårväg i södra Uppsala till Resecentrum. Kommunstyrelsen och senare fullmäktige ska nu i mars fatta beslut om ansökan. 

Ett ja skulle kunna ge kommunen ett stöd på 1,2 miljarder kronor. Samtidigt vill de tre partierna fortsätta att utreda spårvägsalternativet under det år som är kvar fram till kommunens avgörande beslut 2021. 

– Vi har sett att det finns många frågetecken kvar att räta ut. Nu gör vi det. Efter en utredning tror vi att de partier som i dag är emot spårväg har fått svar på sina frågor, exempelvis hur anslutning till Resecentrum ska bli eller hur Bäverns gränd kommer att påverkas, säger Mohamad Hassan (L).

För att få igenom ett beslut om att söka statlig finansiering för spårväg behöver de tre samarbetspartierna i mitten hitta bundsförvanter som bildar en majoritet. Som nämnt är M och C borta som alternativ. SD säger också nej.

– Vi tror att både KD och V är med oss, men vi har inte fått bekräftelse på det än, säger Erik Pelling (S).

Att mittenstyret nu förordar spårväg beror på den utredning som lades fram för en månad sedan och som pekade ut spårväg som bästa alternativet för Uppsala. 

– Det är bara med spårväg vi lyckas lösa trafik- och bilsituationen i Uppsala. Vill man ha framkomlighet för sin bil så ska man förorda spårvagn, säger Rickard Malmström (MP).  

Men mittenstyret vill inte stänga dörren till superbussar, eller BRT som de kallas. Det ska utredas vidare i en jämförelse med spårväg och kan visa sig var det bästa alternativet för andra delar av stan, exempelvis Gränby, menar partierna.

Uppsala kommun har redan en gång ansökt om statlig finansiering för sin kollektivtrafiklösning. Då blev det nej. Erik Pelling förstår det i dag.

– Det var en dålig ansökan helt enkelt. Nu arbetar vi mycket närmare Trafikverket och har en bra dialog med dem.

Studie talar för spårväg

Konsultföretaget Trivector har utrett två huvudalternativ för Uppsalas framtida kollektivtrafik och konstaterar att bara spårväg klarar behoven.

Spårväg jämförs med BRT (Bus Rapid Transit). BRT innebär att långa bussar körs på egna banor, som en spårväg utan räls.

Kostnaden för BRT beräknas till 3,3 miljarder och spårväg till 4,5 miljarder.

I Uppsalapaketet om fyrspår har staten redan beviljat 900 000 miljoner till en spårvägnslösning i Uppsala. Nu söks 1,2 miljarder till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!