– Jag räknade till sex stycken. Det är för korta tåg och för mycket folk, säger Ylva Arvidsson som pendlar varje vardag till sitt arbete som gymnasielärare på en stockholmsskola.
När tåget är tungt lastat kan luftfjädringen påverkas och tåget bromsar automatiskt. Sen får lokföraren koppla ur fjädringen för att tåget ska kunna starta igen. Det berättar Erik Söderberg, presschef på MTR.
– Det är ingen säkerhetsrisk men det kan påverka komforten. Känslan kan bli lite stum. Det kan också ta en stund för föraren att starta tåget igen. Vi tycker ändå det är bättre att köra ett kort tåg än att ställa in avgången helt, fortsätter han.
Ylva Arvidsson är van vid både förseningar och inställda tåg. Även om hon tycker att det blivit bättre sen i vintras så har det varit en tuff vecka hittills.
– Det har varit problem både måndag, tisdag och onsdag och jag har kommit för sent till mina lektioner, berättar hon.
Att sätta in ett kort tåg tidig vardagsmorgon på sträckan Uppsala - Stockholm bäddar för problem, menar Ylva Arvidsson.
– Det är ju samma antal personer som ska resa. Ingen stoppar passagerare från att gå på, hur fullt det än är. Det har skrivits en hel del om inställda tåg och förseningar men inte så mycket om att Mälartåg och även SJ ganska ofta kör med minskad kapacitet. Det leder till överfulla tåg och förseningar.
På Trafikverket kan man läsa att föreningen berodde på ett fordonsfel.
– Det var inget fel på tåget. Det var för överlastat, konstaterar Ylva Arvidsson.