Yared vinnare på gala
Det rådde oscarsstämning i Uppsala konserthus på torsdagskvällen. Marknadsföreningen i Uppsala hade sin årliga fest med tillhörande prisutdelning. En av kvällens pristagare blev Reggaefestivalens Yared Tekeste.
Reklampris.Reklampris.Fredrik Kjellén,Annette Stavenow Mansnerous och Pristagaren Yared Tekeste.
Foto: Hans E Ericson
Några av gästerna är försedda med en röd stjärna med texten "nominerad". Åtta prisklasser finns: Årets annons, årets internet, årets DR (direktreklam), årets radio, årets utomhus, årets tv, årets kampanj och årets marknadsförare.
- Juryn består av reklambyråfolk från Stockholm. Utom när det gäller årets marknadsförare, den har styrelsen i Marknadsföreningen utsett, berättar Fredrik Kjellén, ordförande i Marknadsföreningen i Uppsala.
Lite otippat och med mild självironi inleder estradpoeten Kung Henry festen med bland annat vad han kallar "ett partyrim" och en skräckblandat rolig dikt med titeln I like darkness.
Medan marknadsförarna börjar mumsa skaldjurssallad vid de guldstoftbeströdda matborden drar kvällens konferencier, Jacke Sjödin i gång på den boxningsringsliknande scenen i rummets mitt. Han är uppenbart obekväm med att hur han vänder sig har han baken åt någons håll. Men som den rutinerade underhållare han är blir även det en rolighet.
- Det är bra med en sådan här fest, det behövs i en stad av Uppsalas storlek. De flesta av oss känner varandra sedan förut, men det är som att vi påminner varandra om att vi finns, säger min bordsgranne Yuri Benitez, storbildsproducent på Alfasign Sweden.
Pristagarna kommer gruppvis upp på scenen. De flesta håller tacktal. Priserna är skänkta av sponsorer och kan till exempel bestå av en helsida gratis publicering av en annons eller ett gratis tryck av en broschyr.
Yared Tekeste vinner kanske det mest åtråvärda priset som årets marknadsförare. Fredrik Kjellén menar att konkurrensen med de övriga två nominerade Mediehuset UNT och gitarrfestivalen varit knivskarp.
Men prismotiveringen lyder:
"Årets finalister har samtliga lyckats skapa stort genomslag. Ingen här närvarande kan ha undgått att känna till, beröras och ha en åsikt. Vinnaren har lyckats påverka med snygg form, bra medieval och uppseendeväckande initiativ."
The Prize 2010
Årets annons: Akademiska Sjukhusets Barnfond (WJOS)
Årets DR: Bona Postulata (WJOS)
Årets internet: Relation (WJOS)
Årets Radio: 18 minuter (Tonic Production)
Årets tv: Phadia (Oddville)
Årets Utomhus: Varumärke Uppsala - Gitarrfestivalen (Zellout)
Årets kampanj: Akademiska Sjukhusets Barnfond (WJOS)
Årets Marknadsförare: Yared Tekeste, Reggaefestivalen
Årets annons: Akademiska Sjukhusets Barnfond (WJOS)
Årets DR: Bona Postulata (WJOS)
Årets internet: Relation (WJOS)
Årets Radio: 18 minuter (Tonic Production)
Årets tv: Phadia (Oddville)
Årets Utomhus: Varumärke Uppsala - Gitarrfestivalen (Zellout)
Årets kampanj: Akademiska Sjukhusets Barnfond (WJOS)
Årets Marknadsförare: Yared Tekeste, Reggaefestivalen
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!