– Jag är väldigt glad och stolt över att få utmärkelsen. Jag jobbar med EU som arbetsfält, men det är i Uppsala jag hör hemma. Här har jag mitt hjärta, säger Cecilia Wikström.
- Jag är norrlänning, jag vet vad jag står för och vad jag tror på, säger Wikström då hon tog emot utmärkelsen på Norrlands nation i Uppsala.
Det är fjärde året i rad som affärsmagasinet Relation utser stadens starkast lysande personligheter som varit aktuella på något sätt under det gångna året. Av 150 nominerade har tidningens expertpanel utsett 50 aktuella namn, som man anser har gjort Uppsala till en intressantare plats att leva på.
I år har ett stort fokus lagts på förtroende, något som är extra viktigt under ett valår, påpekar Relations chefredaktör Anders Melldén. Han tror inte att det är en slump att listan för första gången toppas av en politiker.
– Politikerna har insett hur viktigt det är med det egna varumärket och att det inger förtroende. Och det är det vi fokuserat på i år.
Cecilia Wikström själv har dock svårt att definiera vad hennes – vinnande – varumärke står för. Trots att hon själv leder lagstiftningsarbetet för de europeiska varumärkena.
– Jag kan ganska mycket om vad varumärken är och vad de står för. Men det är kolossalt svårt att applicera det på människor. Vad vill jag att de ska tänka när de ser mig? What you see is what you get, skrattar Cecilia Wikström.