- Motorn är i stort sett klar nu. Om ett par veckor ska jag ha den hemma och det går snabbt att lyfta i den i bilen, säger Dick Wicksell, som var rejält less i vintras när allt tycktes gå fel och i stort sett hela rallysäsongen försvann.
Den nya Subaru Imprezan, som inte rullat en enda mil när den hämtades från England, skulle bli en nystart för Wicksell och kartläsaren Niklas Fransson efter kraschen i Hässleholms SM-deltävling på hösten 2008. Allt såg bra ut. Teamet var redo att inleda SM-säsongen med Svenska rallyt i februari. Bilen stod klar att köras upp på trailern hemma på Wicksells gårdsplan. Då startade inte motorn.
- Jag har nog aldrig varit så less någon gång, sade Wicksell till UNT den gången.
Det konstaterades en läckande topplackspackning - en bagatell kan tyckas eftersom det bara är att byta den. Men varför läckte den? Motorn skeppades tillbaka till England, men då ville ingen ta på sig ansvaret. Tre parter skyllde på varann.
- De vägrade göra något, men sedan märkte de att jag struntade i allt. Jag åkte till Spanien i stället där grabben åkte motocross, säger Wicksell.
Det är först nu som det har börjat hända saker.
- De har kollat all elektronik och kört motorn i en bänk. Om ett par veckor räknar jag med att ha den hemma och då går det snabbt att lyfta i den i bilen. Jag hoppas att det kan bli några tävlingar i höst, helst något SM så att man får känna på att tävla igen, säger Wicksell.
Han vet fortfarande inte orsaken till den läckande topplockspackningen.
- Jag tror personligen att det var ett mappfel. Vi hade 17-18 grader kallt i vintras och det påverkade säkert. Men nu är jag skitsugen på att köra igen.
Men Wicksell tar inte ut något i förskott:
- Det kan komma ett bakslag, det brukar vara så i motorbranschen ...