White Monday handlar om cirkulär ekonomi

Black Fridays handlar om billiga erbjudanden och kommers. White Monday uppmanar i stället till så kallad cirkulär ekonomi med second hand och att laga som ledord.

Henning Gillberg och Alexandra Davidsson står bakom initiativet White Monday.

Henning Gillberg och Alexandra Davidsson står bakom initiativet White Monday.

Foto: Boreal Films/Press

Uppsala2018-11-19 10:00

I år spår HUI, Handelns Utredningsinstitut, att allt fler kommer köpa sina julklappar under årets Black Friday. Den 19 november arrangeras White Monday som vill vara en motpol mot köphets och snabbkonsumtion.

– Black Friday handlar om nyproduktion, alltså linjär ekonomi. Det handlar om konkurrens och om att starkast överlever. Vi i White Monday kör i stället på cirkulär ekonomi och vi samarbetar, säger Henning Gillberg som grundade White Monday.

Vad innebär cirkulär ekonomi?

– Det handlar om att tjäna pengar utan att kräva nyproduktion. Second hand är en del i detta, men även att tjäna pengar genom att laga saker eller hyra ut något. Om en person äger en borrmaskin kan den hyras ut till 500 personer.

White Monday arrangerades för första gången 2017. Motpoler mot Black Friday har funnits längre än så, men White Monday vill samla dessa krafter. I år har ungefär 50 företag anslutit sig och över 40 så kallade influencers sprider initiativets budskap.

– Det som varit svårt för företagen är att se marknadsföring på ett nytt sätt. I stället för att säga att företagen ska marknadsföra sig själva ska de marknadsföra White Monday. När alla gör på det sättet blir genomslaget mycket kraftigare, säger Henning Gillberg.

Trots att White Monday skapades i all hast förra hösten fick det brett genomslag både i handeln och i pressen.

– Jag blev väldigt paff över resultatet. Från början var det bara en idé som vi trodde skulle bli kul. Stora hemsidor hade kampanjer, alla Myrornas butiker var med, ekonominyheterna i TV4 körde inslag om White Monday och vi var med i Nyhetsmorgon. Det blev en samling kring begreppet cirkulär ekonomi, säger Henning Gillberg.

I år har han haft mer tid på sig att förbereda årets White Monday. På frukostmöten runt om i landet har Henning Gillberg samlat in synpunkter och diskuterat.

– I år är det striktare regler och hela konceptet är mer konkretiserat. Alla som deltar lovar att de inte kör kampanjer under begreppet Black Friday. Man lovar att hålla sig borta från det.

Han hoppas att allt fler ska få upp ögonen för cirkulär ekonomi och börjat tänka hållbart när man konsumerar.

– Det här är sunt förnuft. Om man får punka på sin cykel är det självklart att laga, men om man får en liten reva i sin jacka är det tyvärr inte lika självklart. Det är så viktigt att få tillbaka det tänket i vårt snabbkonsumtionssamhälle. Vi är så inne i det linjära tänket – att en produkt används till den slängs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!