Wetsera fixade resan

Hon kan än. På lördagen gick Wetsera för egen maskin från Östhammar till Öregrund. Utan att sjunka och utan att läcka nämnvärt. Färden tog bara fem timmar för den gamla skutan från 1891.

Christian Wass halar flaggan, kanske måste man snart också byta skylten Wetsera Östhammar.

Christian Wass halar flaggan, kanske måste man snart också byta skylten Wetsera Östhammar.

Foto: Göran Andersson

Uppsala2010-05-22 19:55

Det hade varit en viss nervositet innan. Helt säkra på att Wetsera skulle klara färden mellan de två Roslagsstäderna var man faktiskt inte. Fast att det tvivlats ville gänget inte riktigt erkänna i efterhand.
– Nej, absolut inte. Vi är optimister allihop och var övertygade om att det skulle gå bra, sade Christian Wass glatt vid ankomsten till Grepen Marin i Öregrund.

Då hade klockan precis slagit tolv och en resa som man trott skulle ta sex-sju timmar var avverkad på fem. Vid sjutiden på morgonen lämnade Wetsera för sista gången Östhammar bakom sig. Därefter gick hon för egen maskin i strålande sol i en fart av mellan fyra och en halv till fem knop ut genom fjärden och norrut mot Öregrund. Någon användning för pumpar och elverk som fanns ombord för säkerhets skull blev det aldrig.

– Det har gått kanon. Inga problem alls. Vi har provkört motorn tidigare i veckan och i princip har den gått klockrent hela tiden, berättade Christian Wass.
– Det har läckt lite, lite i fören bara men det gör det alltid med träbåtar, lade Hans-Allan Eliasson till.
De två ingår i kärntruppen på sammanlagt nio personer som köpt Wetsera av förre ägaren Magnus Dage, son till Folke Dage. Han, som bor i Stockholm, var för övrigt också med ombord och är glad över att han nu slipper ansvaret att se till Wetsera.

– Jag har sovit dåligt när det stormat och haft sig. Och jag gillar särskilt att det finns en seriositet bakom det här. Wetsera har en otrolig själ och om hon inte hade känt att det var rätt hade hon krånglat och haft sig i dag, sade han.
De nio Öregrundsborna planerar nu att bilda föreningen Wetseras vänner och hoppas på hjälp från nytillkomna medlemmar och sponsorer med renoveringen av fartyget.
– På vintern ska hon ligga här vid Grepen Marin så vi kan jobba med henne. På somrarna ska hon finnas inne i Öregrunds hamn som ett smycke, berättade Christian Wass.

Lagom till nationaldagen 6 juni planerar man att placera Wetsera vid turistbyrån i hamnen. Så småningom är förhoppningen att det ska gå att flytta fartyget närmare Fyrskeppet Västra Banken. Nästa sommar blir det fest. Då fyller Wetsera 120 år.

Wetsera

Wetsera är äldst av de fartyg som funnits med i det svenska fartygsregistret och fortfarande finns kvar. 1891-1953 seglade hon med spannmål mellan Kalmar och Ystad. Sin första tändkulemotor fick hon 1951. 1959 köptes hon och flyttades till Strandvägen i Stockholm. 1962-63 rustades hon upp och fick den dieselmotor som sitter där än i dag. 1987 tog Folke Dage henne till Östhammar. De senaste tretton åren har hon legat stilla vid kajen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!