Vrakdelar kan vara identifierade

Den vrakdel från stridsplanet J 35 Draken som hittades i en trädgård i veckan kan komma från ett omskrivet haveri 1967. UNT har pratat med piloten, som fick ett udda nedslag.

Ingemar Nilsson.

Ingemar Nilsson.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2010-08-05 07:02

– Jag landade mitt i ett kafferep, berättar han.
Snön låg tung den 18 januari 1967 då löjtnant Anders Lefvert lyfte från F 16. Under utkörningen hade varningslampan för tankluft blinkat till, men starten fullföljdes ändå. På 300 meters höjd började lampan lysa med fast sken. Lefvert steg till 2 000 meters höjd och anmälde via radion att han avsåg att avbryta flygningen. Strax därpå stannade motorn. Och efter två misslyckade återstartningsförsök tvingades han skjuta sig ur planet, som slog ned mellan Storvreta och Vattholma.

Det är en möjlig förklaring till det märklig fynd familjen Tengstrand gjorde, när de grävde upp en cockpithuv i trädgården utanför Skyttorp i veckan (UNT 4/8). Möjligheten finns också att den har stulits, eller hittats på en annan plats, och sedan grävts ned på tomten. Först när huvens serienummer har matchats med ett specifikt flygplan kan gåtan få sin lösning.
När UNT ringer upp Anders Lefvert, numera pensionär och boende i Luleå, och meddelar att en cockpithuv som kan ha tillhört just hans plan är upphittad blir han överraskad.
– Fantastiskt, det var ju några dagar sedan. Jag minns att det var lite nyhetstorka när det där hände. Det skrevs flera artiklar om haveriet, berättar han
Vad tänker man i en situation då man är på väg att störta?
– Man hinner tänka mycket. Hjärnan går på högvarv i en så stressad situation. Jag skulle kunna skriva en hel bok om vad jag upplevde de där två tre sekunderna innan uppskjutningen.

När Anders Lefvert beslutade sig för att lämna planet befann det sig uppe bland molnen, och han var osäker på exakt var han befann sig. Från fallskärmen såg han dock planet slå ned en bit bort, på vad som såg ut att vara en väg. Det visade sig vara banvallen på sträckan Uppsala–Gävle. Ledningarna slogs av vilket orsakade omfattande förseningar längs sträckan.
– När jag till sist tog mark vid en gård stod en kvinna och tittade ut genom fönstret. Hon öppnade det och sa: ”Hur gick det? Vill du ha kaffe?” Ja, svarade jag. Har du telefon?

Ingemar Nilsson, före detta chef på flygsimulatorn på F16, har gått igenom samtliga 14 haveriutredningar 1961–1976 – den period då det aktuella planet, J 35A Draken, var i bruk. Av alla störtade plan är det endast Anders Lefverts som hamnade i närheten av det område där vrakdelen hittades, och som dessutom saknar huv.
– I morse ringde en vapenflygtekniker som minns händelsen. Han berättade att de var ute och letade efter huven i flera dagar utan att hitta något, säger Ingemar Nilsson.

Orsaken till haveriet var att skyddslocket till en inkopplingsventil för trycktankning hade monterats fel. Det medförde att de så kallade avstängningsventilerna manövrerades till tankningsläge med motorstopp som följd. Eftersom konstruktionen av locket gjorde det lätt att göra fel hölls ingen person ansvarig för olyckan, och locket fick därefter en ny utformning
Anders Lefvert som var 24 år den där dagen 1967 slutade aldrig att flyga, utan fortsatte ända fram till pensionen för några år sedan. Och nu hamnar han i UNT igen.
En spännande historia, och en tänkbar förklaring till en udda trädgårdsupptäckt. Men Ingemar Nilsson vill inte stänga dörren till alternativa förklaringar.
– Fyndet måste lämnas in så att vi kan se vilket serienummer det har. Innan dess vet vi inte säkert, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!