– Katastrof!
Det säger Alma Sorati, 15, om trafiksituationen i city.
– Det är för mycket bilar i stan, man borde inte få köra om man inte har ett ärende hit, säger hon och får medhåll av kompisen Thilda Thulin, 15.
Mindre bilar i city är en klimatfråga, tycker Sebastian Juhlin, 35.
– Personligen tycker jag att det ska vara bilfritt, undantaget för de som bor i stan och för leveranser.
Ibrahim Abdullah, 25, är av motsatt åsikt. Han står och löser parkeringsbiljett på Fyristorg och vill inte vara med på bild. Men han berättar att han tar bilen till stan varje dag för plugg och träning.
– Jag bor i Bälinge, jag måste ha bilen. Men det är skitjobbigt som förare för det är ingen plats för bilar i stan, och det är enkelriktat överallt. Gör det enklare att köra bil i stället.
Det behövs fler parkeringar på gångavstånd till stadskärnan, anser Marie Ljungberg, 42.
– Det är stökigt när både cyklar, gående och bilar ska få plats på gatorna. Och det hade varit mysigt om det inte gick att köra på Östra Ågatan. Det skulle kunna blomma upp med uteserveringar. Västra Ågatan spelar inte lika stor roll.
Csaba Harko, 62, tycker att förbjuden genomfartstrafik kan vara en bra lösning i centrala Uppsala.
– I dag är det trångt och enkelriktat. Och alldeles för dyrt att parkera.
Tobias Nyström, 36, och Elisa Kurt, 24, jobbar nära gångfartsområdet på Dragarbrunnsgatan.
– Det är sämst! Antingen har man biltrafik eller inte. Och cykelställ är det fulaste man kan ha i city. Här hade man kunnat ha uteserveringar i stället, säger Tobias Nyström.
– Jag ser hellre att Dragarbrunnsgatan blir en gågata och att man behåller ågatorna och Kungsgatan som bilvägar, säger Elisa Kurt.
Linnea Granberg, 41, har just hämtat sin cykel på Dragarbrunnsgatan. När det gäller trafiken i stan är problemet parkeringarna, tycker hon.
– Man borde bygga fler parkeringshus utanför stadskärnan. Men jag förstår att handlarna vill att kunderna ska kunna komma med bil.
En av dessa handlare är Hanna Skarp, 49, som äger butiken Herta.
– Man kan inte begränsa mer, vi måste ha en levande stad, säger hon, som befarar att det kommer få butiker, och kunder, att försvinna från city.
Alewalds kunder behöver ofta bilen för att få hem skidor och annat som de köper, säger butikschef Pelle Edwardsson, 53.
– Tillgängligheten är viktig för de som kommer utifrån med bil, och för äldre.