Vintervädret lyfter sporthandeln

Sport- och fritidshandeln har haft en uppåtgående trend de senaste åren. Och snön och kylan har givit nya försäljningsrekord i vinter.

Vintersportförsäljning. Christian Stojkovic letar efter skidor

Vintersportförsäljning. Christian Stojkovic letar efter skidor

Foto: Kattis Strömgren

Uppsala2010-01-29 19:56
- Vi har haft den bästa decembermånaden någonsin och det har fortsatt in i januari. Folk vill åka skidor och åka långfärdsskridskor. Vi har redan nu sålt mer än vad vi brukar göra på en hel vinter. Och då brukar försäljningen av tur­skidor för fjällen ta fart först i mitten av februari, säger Pelle Edvardsson, butikschef på Fjällskog i Uppsala.

Och han är inte ensam. Enligt färska siffror från Handelns utredningsinstitut och SCB omsatte sport- och fritidshandeln 2,2 miljarder under december 2009. Det är en ökning med 22,3 procent jämfört med året innan. Under hela 2009 var ökningen 12,1 procent jämfört med 2008, räknat i fasta priser.
- Man har haft en fantastisk utveckling inom sporthandeln under de senaste åren. Och vintervädret har ytterligare ökat på försäljningen, säger Jonas Arnberg på Handelns Utredningsinstitut.

Han tror att också januari kommer att bli en bra försäljningsmånad för sporthandeln, om man har saker kvar att sälja. I vissa fall börjar det bli utplockat i hyllorna. Och är man ute efter skidor och pjäxor är det inte säkert att man hittar det man har tänkt sig.
@3a Text ui:Intersports nya butik i centrala Uppsala har haft tur med sin etablering och öppnat i precis rätt tid.
- Det har varit ganska lämpligt tidsmässigt och vi har överträffat vår budget med råge, säger Fredrik Söderberg butikschef för Intersport i S:t Per-gallerian.

När UNT besöker butiken träffar vi Christian Stojkovic, som den här gången är ute och tittar på slalomskidor till barnen.
- Jag förstår att sportbutikerna har gått bra. Den här vintern har man köpt både skridskor och längdskidor till alla barnen. Och nu är det dags för slalomskidor för den årliga skidresan, säger han.
Innan han går ut ur butiken köper han dessutom ett paket med vallningstejp för längdskidorna. Slalomutrustningen kräver lite mer eftertanke innan det blir ett beslut.
Även om det fortfarande kan finnas åtminstone några modeller av skidor och pjäxor kvar ute i butikerna blir det allt svårare att fylla på lagren. Och det som står framme i den Intersportbutik UNT besöker är hela lagret av längdskidor.

Bakom sport- och fritidshandelns ökande försäljning ligger dels en allmän hälsotrend. Men också en trend där sporthandeln successivt tagit marknadsandelar från modehandeln. Både kläder och skor har blivit en allt viktigare del av utbudet.
Tittar man på enskilda månader är december 2009 den bästa någonsin för sporthandeln. Den näst bästa månaden var juli 2009 med en försäljning på 1,9 miljarder. Förklaringen många ger till detta är att många stannade hemma och semestrade i Sverige i fjol. Det gjorde att försäljningen av ryggsäckar, tält och sovsäckar tog fart.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om