Vinterdäck testas på stadsbussar

Grovmönstrade vinterdäck testas på Uppsalas stadsbussar i vinter. Syftet är att undersöka hur trafiksäkerhet, miljö och framkomlighet påverkas.

Foto:

Uppsala2011-11-04 06:59

Försöket är ett av de första i landet på bussar i stadstrafik. I normala fall används åretruntdäck, godkända för vinterväglag, på fordonen. De speciella vinterdäck som nu provas har kraftigare mönster och mjukare gummiblandning som ger bättre grepp i kyla. Dubbdäck förekommer i princip inte alls på bussar eller annan tung trafik.

40 stadsbussar ingår i försöket och totalt används cirka 240 vinterdäck för tung trafik. Däcken har olika sorters mönster och på testbussarna sitter olika kombinationer av däckuppsättningar. Målet är att hitta den bästa varianten vid snöigt och moddigt väglag som är extra besvärligt för busstrafiken.
–  Några bussar har vinterdäck på alla hjulaxlar, andra bara på drivaxeln eller på både driv- och mittaxel. Det finns olika åsikter i branschen om vad som fungerar bäst och därför provar vi olika varianter, berättar Jan Burström, trafikchef på kommunala bolaget Gamla Uppsala Buss, som svarar för fordon och förare i Uppsalas stadstrafik.

De senaste snörika vintrarna har fått Uppsalas bussbolag att inleda försöket. Vinterdäck på bussar väntas bli ett lagkrav i framtiden och genom försöket hoppas bolaget stå rustat att välja bästa däcktyp. De bussförare som valt att delta i försöket får fylla i svarsblanketter från både bussbolaget och däcktillverkare om väghållning, komfort, ljudnivå och andra egenskaper.

Tänkbara nackdelar med vinterdäcken är ökat buller och slitage vid barmark. Försöket ska utvärderas efter vintern och synpunkterna sammanställs löpande under provtiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om