Thomas Mineur är ganska ny på posten som länsansvarig för Nationella viltolycksrådet, NVR. Engagemanget för vilt har han som jägare haft länge.
– Att vara jägare är nästan en grundförutsättning för den här tjänsten. Efter att jag började jobba med viltolyckor har jag blivit ännu mer vaksam och anpassar hastigheten när jag kör bil, säger han.
Antalet viltolyckor ökar i länet och problemet är i många fall inte vilda djur.
– Det stora problemet bilisternas beteende. Trots informationskampanjer om att ta det lugnt i skymning och gryning då viltet rör sig så kör folk som om det inte fanns någon risk att vilt kan komma upp på vägarna. Det är rent bedrövligt hur folk beter sig i trafiken, säger Thomas Mineur.
NVR sammanställer statistik över de viltolyckor som sker i landet. Hitintills i år har närmare 1900 viltolyckor rapporterats in i Uppsala län. Men alla viltolyckor anmäls inte och mörkertalet är sannolikt stort.
Enligt NVRs statistik för Uppsala län under 2017 så sker olyckorna över hela länet men i något större andel på den västra sidan av motorvägen. Vissa vägsträckor är mer drabbade av andra. Några av de mest olyckdrabbade vägarna är väg 292 i trakterna runt Dannemora, väg 55 mellan Ramstalund och Örsundsbro, väg 55 mellan Enköping och Hjulstabron samt Dag Hammarskölds väg.
Thomas Mineur säger att det går att lära sig att "läsa landskapet" och därmed veta var riskerna är som störst.
– Om man åker genom åkrar och kommer fram till ett parti där det finns skog på bägge sidor om vägen är risken stor att det brukar passera vägen där. Med undantag från rådjuret så är det sällan som älg och vildsvin kommer springande på öppna åkrar. De vill gärna ha skog där de ska passera vägen, säger han.
Det vilt som oftast körs på är rådjur. Hitintills har kollision med rådjur rapporterats 1532 gånger i Uppsala län. På andra plats kommer vildsvin med 271 kollisioner och sedan älg med 124 sammanstötningar.
När till exempel ett vildsvin har påkörts på, skadats och sprungit in i skogen ringer polisen utsedda efterförsöksjägare. I länet finns 210 eftersöksjägare. Det är privatpersoner somsom mot en ringa ersättning står redo dygnet runt att rycka ut.
– Eftersöksjägarna gör ett fantastiskt jobb som ofta är farligt. Många bilister respekterar varken blåljus eller att det jobbar eftersöksjägare på vägen. Det är inte riskfritt av vara eftersöksjägare och det sker ofta incidenter på grund av vissa bilister nonchalans, säger Thomas Mineur.