Det är inte bara Swedavia själva, gamla Luftfartsverket, som kritiserat det utsläppstak som fastställdes 1991, i samband med att regeringen gav tillstånd till byggandet av tredje banan.
Bland annat gick Stockholms finansborgarråd Sten Nordin (M) ut 2008 och sa att det nuvarande utsläppstaket förhindrar den ökning av internationella direktlinjer som krävs för ett dynamiskt Stockholm. Nu har också Handelskammaren ställt sig bakom den grupp som vill se att utsläppstaket avskaffas.
Under ett näringlivsseminairum på Arlanda fredagen den 21 maj berättade Yvonne Berglund från Handelskammarens styrelse om organisationens vison för Stockholm och Uppsala län de kommande åren.
– Arlandas flygplats måste få konkurrera med andra flygplatser på lika villkor, sa hon.
Handelskammaren är kritisk till att Arlanda som enda flygplats i världen har ett utsläppstak som inkluderar marktransporter till och från flygplatsen.
– Om du åker bil från Malung till Arlanda så räknas bilens koldioxidutsläpp in i utsläppstaket. Detta är orimligt. För att klara utsläppstaket i framtiden måste Arlanda minska flygtrafiken. Arlanda håller långsamt på att strypas och detta hotar jobb och företagande, säger Anna Wersäll, näringspolitisk chef vid Stockholms Handelskammare.
Kerstin Lindberg-Göransson, flygplatsdirektör Stockholm-Arlanda Airport, tackade för Handelskammarens stöd.
– Vi behöver ett nytt tillstånd som tillåter utveckling, sa hon.
Samtidigt tillkännagav hon att utsläppstaket bidragit till att Arlanda kommit längre i sitt miljöarbete än många andra flygplaster.
– Utsläppstaket har tvingat oss att hitta former för utveckling och ligga i framkant i Europa, sa Kerstin Lindberg-Göransson.
Handelskammarens kräver nu att miljövillkoren på Arlanda utformas så att de inte hotar den framtida jobbutvecklingen i Stockholmsregionen och att kollektivtrafiken till Arlanda byggs ut genom att Roslagsbanan förlängs till Arlanda.
Samtidigt utreder Arlanda flygplats biltullar som ett alternativ för att minska koldioxidutsläppen. Ett förslag är att det från 2012 ska kosta 50 kronor att åka in till terminalområdet och lika mycket att åka ut.
Arlanda ska i slutet av året lämna in sin ansökan om ny miljödom.
Fredagens seminarium arrangerades av Sigtuna kommun, Stockholms Handelskammare, Arlandaregionen och Stockholm-Arlanda Airport.