KD har varit emot förbudet sedan det infördes för tio år sedan. Moderaterna var positiva, men har nu svängt. Partierna ställer sig nu bakom en motion från SD om slopat dubbdäcksförbud på Kungsgatan.
– Kommunens svar på motionen visar att förbudet inte har haft den effekt som vi trodde. Halterna av farliga partiklar har minskat på grund av minskad biltrafik och städning av gatan, inte på grund av dubbdäcken. Trafiken har flyttat till angränsande gator som Dragarbrunnsgatan, säger kommunalrådet Therez Almerfors (M).
Enligt utredningen skulle ett slopat dubbdäcksförbud öka halterna av partiklar både på Kungsgatan och anslutande gator?
– Tittar man på hela centrum så har förbudet inte gjort miljön mycket bättre. Vi vill se en plan som skapar mindre köer, leder in mindre trafik och minskar miljöbelastningen i hela city. Åtgärderna måste vara verkningsfulla. Det är inte de vi har idag, säger Therez Almerfors (M).
KD anser att dubbdäcksförbudet diskriminerar folk som bor på landsbygden.
– Man är beroende av dubbdäck om man bor utanför stan. Förbudet skapar mer frustration än nytta. Utredningen visar också att 20 procent av bilisterna med dubbdäck struntar i förbudet, säger kommunalrådet Jonas Segersam (KD).
Han vill i stället se över möjligheterna att leda trafiken runt stan, kanske via en sydvästlänk för trafiken.
– Vi måste också ha bättre kollektivtrafik och alternativ som gör att fler tar cykel till stan. Vi vill hellre ge Uppsalaborna morot än piska, säger Jonas Segersam.