Lisa Thörn, centrumledare vid Uppsala City som representerar Uppsalas handlare och fastighetsägare, anser att alla trafikslag, bilar, bussar, cyklar och gångtrafikanter måste få finnas i stan.
– Tillgängligheten för alla är viktig för handeln. Alla måste kunna känna sig välkomna, säger hon.
Hon tror inte på minskad biltrafik när Uppsala växer kraftigt.
– Och plockar man bort p-platser på ett ställe så måste man tillskapa nya. Samtidigt måste man skapa attraktiva miljöer så folk vill flanera i stan.
Hur viktig är bilen i city i dag?
– Den är ett viktigt komplement. Tiden då bilen kunde stå utanför affärsdörren är förbi. Bilen ska inte äga gaturummet, men det måste finnas plats för den, säger Lisa Thörn.
Hon tycker förnyelsen av Dragarbrunnsgatan är ett bra exempel. Samtidigt som gatan stegvis görs om till affärs- och flanörstråk så kan bilar köra där, om än i låg fart och det går smidigt att nå gatans p-hus.
– På så sätt har city breddats. Jag tror det måste finnas en bra mix i stadskärnan.
Urban Sund som är ordförande i Uppsala Handelsförening har inte läst förslaget och vill därför inte kommentera det.
Rent generellt anser han att handeln i stan inte behöver mer begränsningar.
– Vi vill ha bättre tillgänglighet för alla trafikslag för att kunna konkurrera på samma villkor som externhandeln, säger han.
Vill inte ha mer restriktioner
Bilen får maka på sig i Uppsala kommuns förslag till ny parkeringspolicy. Men Uppsalas handlare vill inte se mer restriktioner utan ökad tillgängighet för alla.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!