Vill införa elsparkcykelavgift: "Hoppas slippa förbud"

Uppsala kommun planerar att införa avgifter för uthyrarna för att lösa elsparkcykelproblemen i staden. Malmström (MP): "De ligger slängda på ställen och ser skräpiga ut".

Rickard Malmström (MP) föreslår elsparkcykelavgifter i Uppsala. Men hoppas slippa förbud i framtiden.

Rickard Malmström (MP) föreslår elsparkcykelavgifter i Uppsala. Men hoppas slippa förbud i framtiden.

Foto: Madeleine Andersson

Uppsala2021-08-22 05:00

Kommunen planerar att införa två avgifter för företag som hyr ut elsparkcyklar. Det rör sig dels om en avgift för att uthyrarna ska få använda kommunens mark för att ställa upp elsparkcyklar, dels en avgift för att täcka kommunens kostnader för omhändertagande av felparkerade elsparkcyklar.

– Mitt förslag är att den avgiften ska ligga på ungefär samma nivå som det kostar för kommunen att återställa elsparkcyklar, ungefär 300 kronor, säger Rickard Malmström (MP), kommunalråd och ordförande i gatu- och samhällsnämnden, som driver frågan.

Vad kostnaden för uthyrare att ställa ut fordon på kommunens mark kan bli kan Malmström inte specificera i nuläget men i Stockholm stad ligger den på 1400 kronor per år och elsparkcykel.

Som UNT rapporterade om i slutet av juli är felparkerade elsparkcyklar fortfarande ett problem i Uppsala.

– Ja, I vår trafikmiljö upplever vi att de framförs på fel sätt, att de ligger slängda på ställen som gör att det ser skräpigt ut och ibland parkeras de felaktigt, till exempel mitt på en cykelbana.

Styret och oppositionen har haft möten med uthyrarföretagen om frågan och Rickard Malmström understryker att han i grunden är positiv till att lätta eldrivna fordon används som färdmedel, men att företagen hittills inte tagit tillräckligt med ansvar.

 – Då går vi vidare med tvingande åtgärder. Och jag hoppas att vi slipper löpa linan ut och införa ett förbud.

 Samtidigt är det enligt Malmström även upp till resenärerna att se till att färdmedlet kan vara kvar i staden.

– Förarna kan inte bete sig hur som helst. Man måste framföra elsparkcyklarna på ett säkert sätt och inte parkera så att man förstör gaturummet.

Voi, ett av tre företag som hyr ut elsparkcyklar i Uppsala, är positiva till regleringar som bidrar till trafiksäkerhet och har själva infört ett reaktionstest för att råda bot på fylleåkning. Men regleringar får inte hindra omställningen av transportsektorn, understryker Tina Ghasemi Liljekvist, företagets policychef i Sverige.

– Parkeringsavgiften välkomnar vi, den är ett tydligt exempel på hur man tacklar problemen med felparkerade elsparkcyklar. Men tillståndsavgiften löser inga som helst problem.

Om avgifterna blir verklighet i Uppsala lovar Voi att priserna för att hyra deras elsparkcyklar inte kommer höjas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!