Utsläppstaket för Arlanda kommer att nås redan 2012 och ett förbud mot att flyga över Upplands-Väsby träder i kraft 2018. Dessa villkor kommer att leda till kraftiga begränsningar för flygplatsen både på kort och på lång sikt, vilket påverkar både regionen och landet negativt, skriver Swedavia till Miljödepartementet.
De kurvade inflygningar som behövs göras för att kunna landa på bana tre utan att störa Upplands-Väsbyborna är inte tekniskt möjliga inom en överskådlig tid, skriver Swedavia. Åtminstone inte i den omfattning som krävs för att kunna hantera den trafik man räknar med att ha, vilket kommer att leda till att Arlanda inte kan möta efterfrågan.
Swedavia noterar också att Högsta domstolen och Miljööverdomstolen slagit fast att flygplatsen Landvetter, vid Göteborg, inte behöver ta miljöansvar för passagerares resor till och från flygplatsen, något som Arlanda tvingas göra i dagsläget.
Swedavia kommer snart att lämna in en ny ansökan om miljötillstånd och då måste regeringen ha tagit tag i frågan för att inga oklarheter ska uppstå i processen, enligt Swedavia.