Vill du vara med i vår nya pendlingspatrull?

Vill du vara med i Pendlingspatrullen? Skicka en ansökan till oss!

Vill du vara med i Pendlingspatrullen? Skicka en ansökan till oss!

Foto: Maria Hedenlund

Uppsala2018-10-14 08:20

De första tipsen började komma under senhösten 2017. Pendlarnas vardag verkade ha förvärrats. Rejält.

Uppsalabor som varit vana att vid resan till Stockholm kunna sitta ned och arbeta med sin bärbara dator fick nu vänja sig vid att rätt ofta behöva stå som packade sillar, eller sitta på golv eller bagagehyllor.

Vad hade hänt? För att bättre förstå läget startade vi i december Facebookgruppen "UNT pendlingskollen". Tack vare den fick vi snabbt en överblick över situationen. Vi fick ta del av bilder och berättelser som visade hur det såg ut i praktiken. I gruppen berättar medlemmarna för varandra om när tåg är sena, byter spår, eller är helt inställda. De delar med sig av bilder på trängseln, skriver förseningspoesi, delar humorbilder om hopplösheten att inte kunna lita på transporterna. Och de har en plats att få pysa ut sin frustration över läget.

UNT började göra journalistik om pendlarnas förändrade verklighet – och tog reda på vad som hade hänt. Ett nytt pendlingskort, Movingo, hade precis införts. Antalet resenärer ökade rejält och tågen under pendlingstopparna blev ofta överfulla. Fler kunder verkade bara vara ett av problemen. Stopp för att åka med Movingobiljetten på intercitytågen var ett annat. Kortare tåg ett tredje. Trasiga tåg ett fjärde. Detta har vi sedan berättat om och avkrävt ansvariga svar kring i många artiklar under året.

Har vår journalistik om pendlarnas situation då lett till något konkret i "utbyte" mot engagemanget i gruppen? En hel del har hänt, men en snabb koll i gruppen just nu visar att det finns mycket arbete kvar att göra för tågoperatörer och Trafikverket för att pendlarna ska få en dräglig situation på väg till och från jobbet. Ambitionen från SJ:s vd, att alla ska få en sittplats på deras tåg, verkar dessvärre vara långt ifrån uppfylld. Även om hopp fortfarande finns, med löften om längre tåg och fler avgångar runt hörnet. Ansvaret är dock långt ifrån enbart SJ:s, även om de transporterar flest pendlare. Kan de och SL, UL, Trafikverket och politiker samarbeta mer? Haverikommission är kanske att ta i, men krafttag behövs om det ska bli bättre.

Vårt löfte till er läsare som pendlar är att fortsätta göra journalistik om ämnet. Idag lanserar vi "Pendlingspatrullen", för att under en period granska situationen på djupet ett år senare. Hur är det egentligen med förseningar nu, och hur fullt är det på tågen? Vi kommer att utse ett antal patrullmedlemmar som pendlar regelbundet, och som under fyra veckor får rapportera in sina reseupplevelser. I utbyte mot den insatsen kommer vi att bjuda på en tremånaders fri prenumeration på UNT:s digitala journalistik. Är du intresserad av att vara med? Maila oss på pendlingspatrullen@unt.se

Gruppen hittar du på: facebook.com/groups/UNTpendlingskollen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!