Att julpynta ett skyltfönster kan vara en hel vetenskap. Vissa butiker låter kreativiteten flöda bland pysslig personal och vissa litar på att leverantörer fixar julstämningen. Förra årets vinnare, leksaksbutiken Krabat, fick sina fönster pyntade av proffs, som gjorde julfint i alla krabats butiker i Stockholm och i Uppsala. Även i år har de fått hjälp utifrån, men varit denna gång har de anställda i butiken fått vara mer delaktiga i dekorationerna.
– Det är roligare att vi få vara lite mer delaktiga själva, samtidigt som de som kommer hit är jätteduktiga och har många bra tips och råd på hur man kan göra, säger Helen Samuelsson, som är en av två ansvariga i Uppsalabutiken.
Minimalistiskt är väl inte helt rätt ordval enligt Helen Samuelsson, för att det låter lite för kallt och sterilt. Men hon tror att den trenden håller i sig på så vis att det inte ska vara så överdrivet mycket saker i fönstret i år heller.
– Vi har ett fönster där vi inte har en enda leksak. Det handlar mer om att förmedla en julkänsla och inte bara proppa in en massa grejer som är till försäljning. Vi har gjort ett vinterlandskap som ger en mysig gammaldagskänsla istället för att bara fokusera på konsumtion, säger Helen Samuelsson.
På samma gata ligger Mattssons Guld, som vann 2008 och 2009 och blev trea förra året. Här började man fundera över julskyltningen redan i somras och har satsat på ett lite enklare tema i år.
– Förra året proppade vi in så mycket grejer som möjligt för att det känns väldigt juligt, och det var brasor och leksakståg och allt möjligt, säger ägaren Marilyn Lundquist.
– I år har vi valt att följa en röd tråd och har genomgående pyntat med rött och vitt. Men därmed inte sagt att det är lite grejer, utan det är färgglatt och mycket värme. Det ska ju vara så att man stannar upp för att det finns mycket att titta på.
Helena Jonsson Norling på Tre Generationer Inredning, förra årets tvåa, tror att många i år väljer att återgå till en gammaldags och traditionell julskyltning, fast med lite moderna inslag.
– Vi har försökt få in både lite gammalt och nytt. Färgerna går i guld och silver och vi har jobbat mycket med naturmaterial, såsom tall, kottar och mossa.
Samtidigt som pyntningen ska vara traditionell gäller det att vara innovativ, tror Helena Jonsson Norling, och i år har Tre Generationer en adventskalender i ett fönster där man öppnar en ny lucka varje dag fram tills jul och lottar ut klappar till kunderna.
– Det blir lite extrajobb när man behöver pynta om lite varje dag, men vi gör det ju för att vi tycker att det är så roligt.
OCH DE NOMINERADE ÄR...
(Bilderna är beskurna - klicka på bilden för att se den i fullt format. Röstar gör du längst ned i artikeln.)