"Vi vill ha en flexibilitet"
När Uppsalaföretaget Neopharma ansökte om att få läkemedlet Duodopa godkänt gjordes en dubbelregistrering. Vi vill ha en flexibilitet i vår fortsatta internationella expansion, säger vd Ulf Rosén.
Samtidigt godkändes kopian Dopajel.
Det var affärsmässiga skäl som låg bakom valet att registrera ett läkemedel som två produkter.
— Vissa varumärken fungerar bättre i andra länder och vi kan komma att vilja utveckla produkterna åt olika håll, säger Ulf Rosén.
Om ett läkemedelsföretag har två distributörer i ett och samma land kan det vara en poäng att sälja en produkt under två namn.
Inte en prisstrategi
För företag vars patent är på väg att gå ut kan det vara viktigt av prismässiga skäl att ha en kopia att sälja.
— För vår del är det inte fråga om en prisstrategi. Vi har långa patentskydd fram till 2013-2014, säger Ulf Rosén.
Han överväger att göra en till dubbelansökan när det blir dags för Neopharma att registrera läkemedel nummer två.
Kostnaderna för en dubbelansökan betecknar Neopharma som små i sammanhanget.
— Det kostade cirka 20 000 kronor extra att göra en dubbelansökan för Duodopa, säger Ulf Rosén.
Utvecklingen av Duodopa har tagit drygt tio år och kostat cirka 100 miljoner kronor.
Efter godkännadet i Sverige väntar Neopharma på klartecken från motsvarande läkemedelsmyndigheter i EU-länderna. Neopharma grundades 1994 och har 21 anställda.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!