Det var för nära två år sedan som den rödgröna majoriteten pausade upphandlingen av kommunens IT-verksamhet som Alliansen hade planerat. Beslutet löd då att man inte skulle outsourca all verksamhet.
IT-verksamheten bedömdes som ineffektiv och skulle läggas ut på en privat aktör, även om beräkningar visade att det troligen skulle bli en dyrare lösning.
Nu två år efter att upphandlingen pausades visar prognosen för 2016 att IT-verksamheten går med ett underskott på 49,5 miljoner. I kommunstyrelsens uppföljningsdokument för analysen av augusti framgår det att budgeten för 2016 inte har lyckats täcka alla aspekter av förändringarna i IT-verksamheten.
Kommunalrådet Fredrik Ahlstedt (M) är kritisk mot hanteringen av verksamheten.
– Vi måste naturligtvis se till att ha kontroll över kostnaderna och följa upp noggrant så att vi inte gör av med mer pengar än vad vi har, säger Fredrik Ahlstedt.
– Jag är orolig för att de har tappat kontrollen. Vi har begärt att få ett förtydligande så att vi kan förstå vad det handlar om.
De nära 50 miljoner kronorna handlar om 20 miljoner som avser uteblivna intäkter som överskattats i budgeten, som inte uppmärksammades i den föregående prognosen. Resterande 30 miljoner kronor saknades budgeterade på grund av bristande finansiering av IT-kostnader som är licenskostnader för uppgradering av IT-system.
Kommunstyrelsens ordförande Marlene Burwick (S) menar att Fredrik Ahlstedt har missuppfattat situationen och hävdar istället att det är först nu kommunen börjar få ordning och reda på strukturen i IT-verksamheten.
– Vi har full kontroll och har skapat ordning och reda efter många år när det var precis tvärt om, säger Marlene Burwick.
Hon förklarar att kommunstyrelsen går plus och att de har täckning för dessa 50 miljoner som inte var budgeterade. Anledningen varför dessa kostnader slår in nu är dels att de väljer att ta systemuppgradering som en direkt kostnad, istället för en investering.
– Vi tar 30 miljoner som en driftkostnad så att det slår in på innevarande år. Tidigare har det tagit som investeringar, men vi väljer att inte skjuta kostnaderna framför oss. Så det är en medveten engångskostnad, det handlar inte om något underskott som Fredrik Ahlstedt försöker påskina.
Resterande 20 miljoner är en oförutsedd kostnad i arbetet med att konsolidera den nya IT-verksamheten, men Marlene Burwick förklarar att de har täckning för kostnaden.
Då finansieringen präglats av osäkerhet kommer en översyn av de totala kostnaderna och intäkterna att tas fram. Kommunen kommer även ta fram en ny modell för fördelningen av IT-kostnader.
Fredrik Ahlstedt anser att det här är en konsekvens av att Alliansens planerade upphandling blev avbruten.
– Problemet är att upphandlingen går för långsamt och att den stannades upp när den rödgröna majoriteten tog över, säger Fredrik Ahlstedt.
Det håller inte Marlene Burwick med om och ser ingen relation mellan händelserna.
– Jag ser ingen koppling mellan att vi valde att stoppa upphandlingen och detta över huvud taget. Vi ser väldigt positivt på detta. Nu har vi en helt annan struktur och ledning i vår IT-verksamhet.