"Vi ska förbättra informationen"

Han gillar människor med humor som får saker ur händerna. Kanske en spegelbild av SJ-ordföranden Ulf Adelsohn själv. Han har fullt sjå att reparera SJ:s rykte efter två vintrars tågkaos.

Ulf Adelsohn, styrelseordförande i SJ.

Ulf Adelsohn, styrelseordförande i SJ.

Foto: Scanpix

Uppsala2011-01-02 08:02

Som styrelseordförande sedan 2002, har Ulf Adelsohn varit flitigt i hetluften, eller snarare i iskylan, det senaste året.
Fjolårets snörika vargavinter ledde i februari till ett sällan skådat tågkaos som drabbade flera tusen passagerare. Denna vinter har inte heller börjat bra. På årets största resdag, dan före julafton, fastnade tusentals resenärer på tåg och stationer.

SJ:s rykte är rejält skamfilat, hur kunde det bli så?
– SJ:s styrelse varnade redan 2005 regeringen för att underhållet av hela spårsystemet var dåligt. Det i kombination med alltför hårt ansträngda spår har lett till det här, säger Ulf Adelsohn.

Han anser att SJ oförskyllt fått klä skott för kritik som företaget inte har ansvar för. Trafikverket sköter spår, växlar, signalsystem med mera, Green Cargo har hand om godstrafiken, stationer och parkering har Jernhusen ansvar för och verkstäderna ägs av Euro Maint.
– Det andra är att X 2000-systemet är så slitet.

När insåg ni det?
– Vi har fått varningssignaler men har inte trott att det var så slitet som det är. Nu fasar vi ut de sämsta tågen allt eftersom och behåller de bästa bitarna av varje tåg. Vi kör också med färre tåg för att få bättre robusthet i trafiken.

Hur ska SJ:s ledning kunna återställa tågresenärernas förtroende för företaget?
– Förtroende är att hålla vad man lovar. Hellre köra färre tåg så att de kommer i tid. Jag hoppas också vi kan förlänga tågen för att på så sätt kompensera.
– Sedan måste vi bilda opinion för att få underhåll, underhåll och åter underhåll. Vi ser gärna höjda banavgifter, Trafikverket borde komma till skott och höja dem.

Vad mer krävs för att SJ ska återfå förtroendet?
– Genom att skaffa nya bättre tåg. SJ har beställt 20 nya fyravagnars Reginatåg som sätts i trafik i höst och under 2011 kommer vi att ha rustat upp alla 180 åttiotalsvagnar. Vi förbereder också inköp av en ny generation snabbtåg.

Ni har själva medgett att informationen till passagerarna varit dålig.
– Vi ska göra allt vi kan för att förbättra informationen och aldrig lova mer än vi kan hålla.

Sett i backspegeln, är det något du och SJ kunde ha gjort annorlunda?
– Vi kunde kanske ha insett hur slitet X 2000-systemet är och tidigare gått i befattning om ett ersättningssystem.

Ulf Adelsohn är själv en flitig tågresenär med ”örat mot rälsen”.
– Om du åker tåg hör du ofta att det är signalfel, småfel och växelfel och ibland får man dålig eller ingen information alls. Det finns inget mer irriterande. Man ska alltid informera om det man vet. Ibland finns det ingen information och då får man säga det.

När tänker du pensionera dig?
– Aldrig, jag tänker hålla i gång tills jag lägger mig i graven.

Vad är lycka för dig?
– Det är nog att känna harmoni och ha gott samvete. Det kan också vara att gå på klipporna längst ut mot havet och få vara alldeles i fred med någon eller några jag tycker mycket om.

Vilka egenskaper uppskattar du hos andra?
– Humor, att man har lätt att fatta, att man står för vad man säger och får saker ur händerna.

Vilka egenskaper gillar du inte.
– Jag uppskattar inte människor som bara pratar men ingenting händer. Och sådana som tar sig själva på allvar och tycker de är märkvärdiga.

Ångrar du något du har sagt?
– Ja det gör jag, det finns mycket. Magnus Härenstam säger att man skulle ha en replikhåv och kunna ta tillbaka något man sagt.

Hur känner du inför åldrandet?
– Jag vill inte säga att jag känner dödsångest, men jag tänker mycket på döden. Man vill ju så gärna följa barnen och nu väntar barnbarn i mars.

Vart reser du helst?
– Lena och jag ska resa till Afrika och bland annat se Victoriafallen. Jag reser gärna till Bohuslän och Käringön.

Hur håller du dig i form?
– Snabba promenader två–tre gånger i veckan. Jag försöker jogga varannan vecka och så cyklar jag varje dag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om