Väntetiderna till BUP i Uppsala län har under 2017 varit rekordlånga. Det visar statistik från Sveriges kommuner och landsting (SKL). I januari fick endast 57 procent ett besök inom 30 dagar. Så dålig tillgänglighet har Bup inte haft sedan 2015 då SKL började föra statistik på det sätt som nu görs.
– Väntetiderna har ökat den senaste tiden vilket hör ihop med att vi fortfarande har personalbrist. Vi delar det här dilemmat med hela Sverige. Det är brist på sjuksköterskor och i viss mån även psykologer, säger Ola Duregård, sektionschef vid bup i Uppsala.
LÄS MER: Larm om långa köer till BUP
Bristen på personal har varit ett problem för BUP under en längre tid och har bland annat resulterat i att mottagningarna i Enköping, Tierp och Östhammar varit stängda sedan sommaren 2016. I stället har samtliga patienter hänvisats till Uppsala vilket resulterat i en ansträngd situation. Enligt siffror som UNT har begärt ut från patientnämnden dubblerades antalet anmälningar gällande BUP under 2016 jämfört med 2015, från 7 till 15 stycken.
– Vi gör alt vi kan för att få en stabil bemanning. Det råder ett väldigt högt tryck på barn- och ungdomspsykiatrin. Det ser vi i hela landet. BUP ska vara en instans på specialistnivå men vi har inte en chans att motsvara det behov som uppstått, säger Ola Duregård.
Har det gjort att ni blivit hårdare vad gäller att bevilja remisser?
– Rent krasst så ja. Vi har väldigt svårt att hinna med och då måste vi vara noga med att prioritera de som tydligast faller inom ramen för specialistvården. Om ett barn mår psykiskt dåligt ska man i första hand kunna vända sig till första linjens psykiatri för att få råd och stöd men i realiteten är den möjligheten väldigt begränsad som det ser ut i länet.
Sjukhusstyrelsens beslutade nyligen att avsätta tre miljoner årligen 2017-2018 för att stärka första linjen för barn och ungas psykiska hälsa där primärvården och elevhälsan ingår. Sjukhusstyrelsens ordförande Vivianne Macdisi (S) säger att hon är bekymrad över läget på Bup och att verksamheten därför nu fått i uppdrag att ta fram en handlingsplan för hur man ska komma till rätta med problemen.
– Målet och uppdraget är väldigt tydligt - korta köerna och förbättra samordningen mellan de olika vårdinstanserna. Jag förväntar mig en återrapportering under maj månad, säger hon.