"Vi har inga planer på att flytta"

De träffades på dagis och bestämde sig för att starta ett IT-bolag. Nu, åtta år senare köps Uppsalaföretaget adX Search upp av det amerikanska bolaget Gravity4.

Nöjda. Gravity4 köper upp det Uppsalabaserade IT-bolaget adX Search. Niklas Östh, teknikchef och Mikael Pettersson, vd på adX Search ser köpet som ett erkännande och hoppas de kommer skapa jobbtillfällen för mellan 20-30 personer under de närmsta åren.

Nöjda. Gravity4 köper upp det Uppsalabaserade IT-bolaget adX Search. Niklas Östh, teknikchef och Mikael Pettersson, vd på adX Search ser köpet som ett erkännande och hoppas de kommer skapa jobbtillfällen för mellan 20-30 personer under de närmsta åren.

Foto:

Uppsala2015-05-04 13:41

Niklas Östh och Mikael Pettersson hade båda arbetat med IT på var sitt håll innan de träffades på dagis där de hade sina barn. Hösten 2006 började de prata och ganska snabbt visade det sig att de hade tänkt på samma saker, lösningar som skulle komma att behövas i branschen framöver.

– Det visade sig att vi hade samma idéer. Fokus låg på att det kommer behövas mjukvara för att ta hand om Google AdWords annonsering, berättar Mikael Pettersson, vd på adX Search AB.

De bestämde sig för att starta adX Search, ett bolag som skulle utveckla mjukvara för att göra det smidigare och mer kostnadseffektivt för kunder att annonsera på Google Adwords. I dag har företaget fortfarande sin bas i Uppsala. Totalt är de tolv anställda, merparten sitter i Uppsala, medan några jobbar med utveckling i Minsk. För att försöka tydliggöra företagets koncept drar Mikael Pettersson en parallell till börshandeln.

– De som handlar med aktier behöver applikationer och programvara som gör handeln lönsam. På samma sätt använder annonsörer vår mjukvara för att göra annonseringen lönsam och effektiv, säger Mikael Pettersson.

Under de fyra senaste åren har de arbetat hårt på att försöka få mjukvaran anpassad till realtid. Detta för att annonsörer ska kunna få möjlighet att annonsera i en så lönsam tidpunkt som möjligt. Enligt Mikael är det denna utveckling som gjort det lilla Uppsalabolaget intressant. För tre veckor sedan blev de kontaktade av det amerikanska bolaget Gravity4 och under fredagen skrevs de sista pappren på.

– När vi var där hade de precis fått in Ikea Nordamerika som kund. De tog för givet att vi också hade Ikea.. så det får vi jobba på. De har stora kunder och det är ett spännande team med entreprenörer som byggt stora företag tidigare, säger Mikael Pettersson.

Han berättar att Gravity4:s mål är att kunna skapa en plattform där samma mjukvara kommer kunna användas för annonsering på olika siter så som Facebook, Linkedin och Bing Ads. Som det ser ut i dag krävs olika mjukvara för olika siter.

Hur mycket pengar som köpet resulterade i vill Mikael Pettersson inte avslöja. Men han berättar att de är mer än nöjda.

– För oss är det här ett erkännande. Vi har satsat våra privata pengar, och det visar att man kan lyckas trots att vi konkurrerat med företag som varit riskkapitalfinansierade med 100-tals miljoner dollar.

Mikael Pettersson säger att ledningen på Gravity4 berättat att de ska växa i Europa, och att det är genom det lilla Uppsalabolaget de vill göra det. Trots att de nu blir uppköpta planerar de att stanna kvar i Uppsala.

– Vi har inga planer på att flytta, men hoppas att hitta större lokaler på sikt. Det kommer öppnas upp för arbetstillfällen, vi är snudd på underbemannade nu. Det blir minst 20-30 arbetstillfällen under de närmsta tre åren.

Fakta

adX Search AB utvecklar mjukvara för sökannonsering på sökmotorer som AdWords, Bing Ads, Yandex, Baidu, Seznam mfl. Mjukvaran används bland annat av Footway, Aj Produkter och FCR Media.

Bolaget grundades hösten 2006 och har 12 anställda.

adX Search AB omsatte runt 10 miljoner 2014 och redovisade en förlust på 3 miljoner under samma år.

Styrelsen består av Tommy Jönsson, ordförande, Mikael Pettersson, vd, Niklas Östh, teknikchef. De två senare och Anna Edelsvärd, affärsutvecklingschef, kommer med köpet att ingå i Gravity4:s European Management Team.

Gravity4 är ett globalt IT-bolag som arbetar med mjukvara för annonsering. De har huvudkontor i San Fransisco och kontor i Chicago, New York, Bermuda Dublin, Sao Paulo, Istanbul och Uppsala.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!