Vi handlar mer och mer på distans

I år väntas svenskarna handla varor för drygt 15 miljarder kronor - utan att gå till affären. Enligt en ny undersökning från Posten har sju av tio Uppsalabor någon gång handlat varor via internet, telefon eller postorder.

Nätbokhandeln Adlibris i Morgongåva är ett av många företag som lever på distanshandeln.

Nätbokhandeln Adlibris i Morgongåva är ett av många företag som lever på distanshandeln.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2007-12-10 18:13
- Sedan fyra år tillbaka har distanshandeln ökat med drygt 10 miljarder och vi ser ingen antydan till någon minskning, tvärtom. Dessutom handlar många svenskar från utländska hemsidor, men det finns inte med i våra beräkningar, säger Linda Hedström på Svensk Handel.
Anledningen till den ökade distanshandeln sägs vara det stora utbudet av produkter och att priserna ofta är lägre. Postens undersökning visar också att internethandeln är särskilt betydelsefull på landsbygden där utbudet av affärer och varuhus är litet.

Meningarna om vilken typ av varor som säljs på distans går isär. Enligt Svensk Handel är det mest böcker, musik och film som svenskarna beställer, medan Postens undersökningar tyder på att hemelektronik är vad som säljer bäst just nu. Även resor och logi är populärt att boka och betala för via internet.
- Ökningen beror antagligen på att det hela tiden dyker upp fler internetbaserade företag som vill sälja produkter. Men svenskarna har också blivit mer vana att använda internet, det känns inte lika osäkert nu som det gjorde för bara några år sedan, säger Linda Hedström som också påpekar att fler har tillgång till datorer och bredband i dag till skillnad mot för några år sedan.

I framtiden spår Svensk Handel att köpsajterna på internet kommer att bli mer butikslika och interaktiva. Kunderna kommer i allt högre utsträckning att kunna kommentera, sätta betyg och recensera produkter. Dessutom väntas internethandeln med matvaror få sitt genombrott under nästa år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!