"Vi blev nekade påstigning trots giltig biljett"

En busschaufför, en busschaufför, det är en man med glatt humör... eller? Även om det finns många trevliga busschaufförer i Uppsala, handlar många av de tusentals klagomål som skickas till UL om dåligt bemötande. Här följer några exempel från UL:s kundtjänst.

Foto: Fredrik Johansson

Uppsala2013-03-14 11:30

"Jag hade giltig biljett, men busschauffören ansåg att på grund av att jag hoppar på kryckor så tog det för lång tid att visa upp biljetten. Han släppte av mig hoppande på kryckor för att vänta på nästa buss, i stället för att låta mig visa biljetten, sätta mig i bussen och åka hem."

"Först var föraren otrevlig mot en utländsk kvinna som försökte stiga på med en cykel. Han höjde rösten åt henne och var otrevlig tills hon förstod att man inte fick ta med sig cykeln ombord. Sedan stannar föraren vid Stadshuset och tar en cigg med två personer som sedan ser ut att kliva på bussen gratis."

"Jag skulle åka stadsbussen ner till stan i dag med vagnen och när jag skulle kliva på bussen frågade jag chauffören om jag skulle gå på där fram eller i mitten, i mitten sa han då. När jag sedan skulle åka hem så klev jag på i mitten och gick fram och betalade varpå en annan chaufför surt säger ”du ska gå på här fram med vagnen”. Jag tycker det var konstigt att han blev så sur över en sån sak men satte mig ner och bussen åkte. Jag hade både låst vagnen med bandet som finns på bussen samt bromsen på vagnen. Busschauffören tvärbromsar nästan varje gång han bromsar vilket gör att vagnen rör sig. Jag känner att jag inte vill riskera något och ställer mig vid vagnen och håller i och då säger han surt att jag måste sitta ner när han åker. Då blir jag riktigt arg och säger att jag inte vill riskera något så som han kör. Han muttrar något och åker vidare."

"En äldre dam med rullator frågade chauffören om han inte kunde fälla ner rampen men han svarade inte och bemötte henne otrevligt."

"Jag och mina två vänner blev i dag felbehandlade av en chaufför. Vi blev nekade påstigning trots giltig biljett, på ett väldigt otrevligt sätt. Enligt honom gällde inte våra biljetter bara för att han inte kände för det. Vi ringde till UL-kundtjänst och telefonisten kollade upp att vi skickat giltiga biljetter och därför anmäler jag nu. Vi känner oss väldigt kränkta av händelsen."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om