"Vi behöver bli bättre på att möta kundens behov"

Uppsalabördige Håkan Svedman är chef för Ikea i Sverige sedan januari 2013. Hans största fokus ligger på att utveckla mötet med kunden.

Håkan Svedman är chef för Ikea Sverige och vill utveckla företagets kundkontakt.

Håkan Svedman är chef för Ikea Sverige och vill utveckla företagets kundkontakt.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2013-12-11 11:12

Efter att i fem år ha varit chef för Ikea Danmark fick Håkan Svedman möjligheten att ta över motsvarande tjänst i Sverige. Han tillträdde som Sverigechef för Ikea den 1 januari i år.
- Det här året har gått väldigt snabbt, men det har varit mycket spännande. Sverige är Ikeas hemland och det finns en sådan entusiasm både hos medarbetare och kunder, säger han.

UNT möter Håkan Svedman på varuhuset i Uppsala, där han stannat till för att prata med medarbetarna om mötet med kunden.

Under verksamhetsåret 2013 har Ikea i Sverige haft 34 miljoner besökare, vilket är fler besökare än någonsin. Men omsättningen har däremot gått tillbaka något jämfört med tidigare år. Håkan Svedmans huvudsakliga fokus ligger därför på att utveckla kundkontakten i företaget. Han berättar att kundmätningar visar att besökarna inte alltid upplever det som enkelt att handla på Ikea.
- Jag vill utveckla mötet med kunden inom företaget, vi behöver bli bättre på att bemöta den enskilda kundens behov och att ge kompetenta råd så att det blir enklare för kunden att göra inköp.

På Ikea i Uppsala arbetar nu ledningen med att försöka frilägga tid för de anställda så att de ska kunna ge mer service till kunderna, samt att kompetensutveckla personalen.
Håkan Svedman inledde sin karriär på Ikea i Uppsala för 19 år sedan som säljare och har sedan dess blivit kvar inom företaget. Mellan 2006-2008 arbetade han som chef för varuhuset i Uppsala.
- Jag har alltid känt mig hemma i det här företaget, det finns en sådan gemenskap och värme. Jag tror mycket på det vi gör och på den vision vi har.

Ytterligare en utmaning för Ikea i Sverige är att anpassa varuhusens utbud och lösningar för den lokala marknaden, menar Håkan Svedman.
- I exempelvis Uppsala bor det mycket studenter och många familjer bor i hus, detta behöver speglas bättre i varuhusets uttryck och lösningsmodeller, säger han.

Under 2013 har Ikea öppnat tre nya varuhus i Sverige, i Älmhult, Uddevalla och Borlänge. Till sommaren 2014 inleds byggandet av ett Ikea i Umeå.
- Vi vill växa och fortsätta ha ett koncept med bra kvalitet till låga priser. Andra heminredningsföretag blir allt bättre så vi måste alltid utvecklas, säger han.

Håkan Svedman

Ålder: 47 år. 

Bor: Malmö.

Uppväxtort: Uppsala. Har fortfarande föräldrar och syskon här.

Familj: 2 söner, 10 och 11 år.

Karriär: Startade som säljare på Ikea i Uppsala 1994. Varuhuschef på Ikea i Västerås, 2000-2006. Varuhuschef på Ikea i Uppsala 2006-2008. Chef för Ikea Danmark, 2008-2012.

Intressen: Umgås med mina barn. Vara ute i naturen och promenera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!