"Vi är lika frustrerade som någon annan"

Det är inte bara postlådan i Vattholma som fortfarande är trasig, flera andra av lådorna som förstördes före jul är inte heller ersatta. Och enligt Postnord går det inte att säga när det ska ske.

Postnord.

Postnord.

Foto: Lars-Göran Norlin

Uppsala2017-02-04 13:23

Enligt Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord, var det totalt sju postlådor i Uppsalatrakten som vandaliserades före jul. Det är inte bara lådan i Vattholma som fortfarande inte är fixad.

– Vår leverantör har inte fått fram delar så vi kan inte sätta upp lådorna. Vi ligger på dem precis hela tiden, men problemet är att vi inte får fram de saker vi behöver.

Varför har ni inget reservlager av lådor, så ovanligt är det ju inte att lådor bryts upp?

– Det är precis som andra typer av reservdelar. Man har inte plats eller ekonomiska möjligheter att ha ett lager för den händelse att en låda skulle gå sönder. Men det brukar inte vara ett problem.

Maria Ibsén berättar att man inom Postnord har uppmärksammat det hela och att hon hoppas på en snabb lösning. Någon tidsplan för när leveranserna ska komma i gång har man dock inte i nuläget. Hon håller med om att det är ett problem när den här samhällsservicen inte fungerar.

Vad har Postnord för besked att ge Vattholmaborna?

– Att vi är ledsna att de inte har fått upp sin brevlåda och att vi jobbar på att få dit den så fort det bara går.

Men du kan inte säga när det blir?

– Tyvärr inte.

Maria Ibsén beklagar att Torbjörn Hammar, butikschefen i Vattholma som just nu tar emot all post på orten, inte har kunnat få kontakt med Postnord.

– Det är naturligtvis så att man behöver komma överens om saker, så där har det missats på något sätt. Jag ska absolut ta det vidare till de lokala cheferna så får de höra med honom, säger hon.

Post- och telestyrelsen, PTS, är tillsynsmyndighet för elektronisk kommunikation och post i Sverige. Olof Bjurö är enhetschef för Enheten för posthantering på PTS och han har blivit uppmärksammad på fallet. Att Vattholmaborna har gått så lång tid utan postlåda ser han allvarligt på.

– Det är naturligtvis inte alls bra. Vi har tagit kontakt med Postnord för att se vad som hänt och hur de ska åtgärda det. Det är viktigt att det sätts upp en postlåda så fort som möjligt, men det ligger ju också i Postnords eget intresse att de ska kunna utföra det uppdrag de har, säger han.

Hur man ska gå vidare med frågan beror på vilka svar PTS får av Postnord och Olof Bjurö hoppas på ett snabbt besked från dem.

Att Vattholmaborna kan lämna in sin post i den lokala mataffären tycker Olof Bjurö är bra, men det är ingen lösning.

– Det ersätter inte hela systemet, en postlåda är ju öppen dygnet runt. Man talar i lagen om tillförlitlighet i postgång och det är viktigt för privatpersoner och företag att systemet fungerar ända ut i postlådorna på orterna, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!