Veteranen siktar på guld i Tierp

DRAGRACING. 51-årige Mikael Kågered är en ikon. I dragracingvärlden tar han lätt en plats på topp-10-listan. Han har vunnit fyra EM-guld och är heltidsproffs sedan mitten av 90-talet. Han kan mäta sig med de bästa jänkarna. I helgen kommer Kågered till Tierp – lilla Tierp med sina 7 000 invånare.

Mikael Kågered "in action".

Mikael Kågered "in action".

Foto: Privat

Uppsala2011-06-09 07:00

– Tierp har den bästa arenan i Europa. Den i särklass bästa ... Den kan jämföras med de allra bästa arenorna i USA, säger Mikael Kågered.

UNT träffar honom hemma i villan och garaget utanför Linköping. Hem och hem förresten, det är inte många dagar om året han tillbringar i villan. Om det inte är resor och tävlingar så är han oftast hemma hos särbon Maria i Borlänge. Det är ett flackande liv. Åtskilliga flygresor och mil i bil och lastbil.
– Det tar på krafterna, erkänner Kågered utan omsvep.

Numera tävlar han i värstingklassen – top fuel. En V8:a på 8 000 hästkrafter. Här handlar det om krafter på mellan fem och sex g i start- och bromsögonblicket. Det finns ingenting som kommer i närheten – i alla fall på landbacken. Jag ber Kågered att jämföra med fritt fall på Gröna Lund. Han skrattar först och säger sedan:
– Nej nej nej, det går inte att jämföra, det här är något helt annat. Det skulle vara en raket då, säger han och tänker rymdfärderna.

Men ett Jas-plan i startögonblicket, undrar UNT?
– För långsamt, säger Kågered. Det här är så jätteextremt att det inte finns något annat att jämföra med.

Killas det i magen?
– Nej (skratt), jag vill vinna racet, det är det enda som jag tänker på. Men min kropp har tagit stryk efter 1 500 repor, det kan jag säga. Rygg och leder.

Med 8 000 kusar i ryggen går 0–100 km/tim (för att ta en liknelse till bilvärlden) på bråkdelen av en sekund. Audis gamla urquattro för gatbruk klarade 7,1 sekunder och en Audi R8 GT på 565 hästkrafter klarar samma sträcka på 3,6 sekunder. Det behövs några oljebyten – om man säger så ...

Efter varje race på 402 meter måste motorn renoveras. Den plockas ner helt, delar byts och plockas sedan ihop igen. Under en tävling – som EM i Tierp – har man bara 90 minuter på sig att renovera motorn mellan racen. UNT frågar om motorrenoveringen verkligen är nödvändig efter bara en repa. Om motorn gått som en klocka på rekordtid så finns det väl ingen anledning ...?
– Jo, den är helt slut efter ett race, säger Kågered.

Olyckor då? Jodå, det förekommer, precis som i all annan idrott. Mikael Kågered har kraschat våldsamt för nio år sedan i England. Han körde sönder ett bakdäck i 470 km/tim, slog sönder ramen och rullade 22 varv.
– Jag vaknade när de klippte ur mig ur bilen, det som fanns kvar av den.

Var du rädd?
– Ja, just då var jag rädd att jag hade skadat ryggen.

Hade du någon tanke på att lägga av?
– Den fanns, ett tag.

När Kågered låg på sjukhuset efter kraschen vann han EM utan att behöva tävla. Nu siktar han på ännu ett EM-guld, det första i top fuel-klassen i så fall. Han har fyra titlar i Fanny car (bara 4 000 hästar!) och massor av medaljer i top fuel under de senaste åren – bara guldet saknas.

Tierp Arena har hyllats av många – och Micke Kågered stämmer in i hyllningskören, eller rentav går ett steg längre. Och Kågered vet vad han talar om.
– Jag tror faktiskt att samtliga Europarekord kommer att ryka i helgen på den där banan som är sjukt bra. Hela anläggningen är top of the line, ingenting i Europa kan jämföras med den. Den är faktiskt bättre än de flesta arenorna i USA.

Mikael Kågered gillar all motorsport, inte minst speedway. Men – och håll i er nu – han är ett sportfreak som försöker se det mesta på tv och han missar sällan en LHC-match i elitserien i ishockey. Och han har varit näst intill elitspelare i fotboll – och bandy!
– Jag spelade med Saab i tvåan och var reserv till juniorlandslagstruppen. Jag är en riktig idrottsnörd, säger han.
Men sedan tog motorsporten över. Närheten till Mantorp blev avgörande. Sedan 1994 kör han dragracing på heltid.
– Det var motorkultur i Linköping och i stan fanns en bra klubb som höll på med dragracing i slutet av 70-talet, säger Kågered.

Han vill gärna ha ett EM-guld i top fuel, men är det möjligen så att åldern håller på att ta ut sin rätt?
– Jag kan säkert hålla på i fem år till om jag har motivation. I USA är det många toppåkare som är äldre än mig.

På lördag kvalar Mikael Kågered på Tierp Arena och på söndag är det förhoppningsvis final.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om