Verkligheten lockar masterstudenter

Studenterna blir bättre förberedda för yrkeslivet, och företaget får en ordentlig genomlysning av 180 frågvisa studenter. I höst har företagsekonomiska institutionen provat en ny metod i undervisningen.

Föreläsare Carl Fredrik Sammeli.

Föreläsare Carl Fredrik Sammeli.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2011-12-14 20:06

I hörsalen mitt emot föreläser en av Nobelpristagarna i ekonomi, Christopher Sims, om orsak och verkan i makroekonomin. Men cirka 180 studenter som läser masterutbildningen i företagsekonomi samlades på tisdagsförmiddagen för att ägna sig åt mer praktik än teori.

Det var terminens fjärde och sista seminarium med pr-byrån Primes grundare och partner Carl Fredrik Sammeli som gästföreläsare. Studenterna har fått sätta sig in i företaget, i marknaden, företagets expansion och nu, som en sista del, hur företaget vill växa internationellt.

– Vi har fått en helt annan inblick i företaget än vad man får vid vanliga presentationer. Det är så kul att kunna koppla till verkligheten. Ofta annars läser vi bara teori, säger Ellen Brunnberg, en av studenterna.

Metoden har läraren Leon Caesarius och institutionen utvecklat bland annat med inspiration från Stanford och Harvard i USA.

– En starkare näringslivskoppling har länge uppfattats som en bristvara. Vi har försökt att hitta ett recept för det, och den här seminarieserien är en pilotsatsning, säger Leon Caesarius, universitetslektor.

Carl Fredrik Sammeli berättar om att Prime efter över tio år i Sverige startat en liten internationalisering, med kontor i New York och i Bryssel. Men företaget har upplevt problem i stort och smått, bland annat med lönsamheten för utlandskontoren, och praktiska svårigheter, som att få till arbetsmöten. Studenterna skrattar när han berättar hur han måste ha telefonmöten med en medarbetare i USA samtidigt som han städar på föräldrakooperativet där hans barn går på dagis – på grund av tidsskillnaden är det den enda tid som fungerar. Studenterna ska utifrån varje seminarium göra en analys och komma med förslag på strategier.

– Studenterna får inte all information serverad här, så fungerar det ju inte i verkligheten. Seminarierna är tänkta att framkalla en kreativ chock för dem, säger Leon Caesarius.

För Prime har samarbetet inneburit en ordentlig genomkörare, men också kontakt med eventuella framtida medarbetare.

– Vi får en analys av 180 kritiskt skolade studenter. Och vi försöker attrahera studenter, så ju fler vi får berätta om oss för, desto fler kan tänka sig att söka till oss sedan, säger Carl Fredrik Sammeli.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om