Vem är vinnare i söndagsracet?

Sverige är ett av de få länderna i Europa som har söndagsöppet. Redan 1972 slopades den affärstidslag som tidigare hade reglerat öppethållandet. Island har följt Sveriges exempel och Finland och Danmark ser nu ut att vara på väg mot ändrade affärstider. Medan Norge håller emot.

Uppsala2005-02-17 10:59
Här hemma är debatten över. Även om frågan om söndagsöppet inte är död så vinner motstånd inte mycket gehör. Vi i stan, som marknadsför Uppsala city, bearbetar alla butiker med positiva argument för söndagsöppet — man vill förstås kunna marknadsföra också söndagarna:
—Men vi vet ju att det aldrig kommer att bli så att alla kan hålla öppet, det måste naturligtvis finnas ett underlag annars blir det för kostsamt, säger cityledare Lisa Thörn, Vi i stan.
—De som inte har öppet känner inte att de kan räkna hem den extra utgift en söndag innebär. Att tongivande butiker som Trolltyg och Bergmans väljer att inte ha söndagsöppet betyder dessutom en hel del.
—Och visst är det en avvägning, man får titta på andra butiker i samma bransch och storlek och jämföra. Men det handlar också mycket om att våga, trots att det är ett stort steg och att man måste vara uthållig. För det kommer att kosta pengar. Och samtidigt är det ju synd att ha dörren stängd när folk ändå är nere på stan.

Ungefär som tisdag
Vi i stan utvärderar just nu en undersökning för 2004 som hittills indikerat att söndagsöppet i snitt ger 7—8 procent av veckans omsättning, "ungefär som en tisdag", medan fredagar och lördagar fortsätter att vara de stora köpdagarna.
Men är det verkligen nödvändigt för konsumenten att kunna handla på en söndag, är det inte ett behov som handeln har skapat genom att öppna butikerna?
Lisa Thörn tror inte det, hon menar att många har svårt att hinna handla i veckorna, inte minst i en pendlarstad som Uppsala.
—Många tycker också att det är skönare att gå på stan en söndag än en rörig lördag. Och du kan få en helt annan service, något som jag personligen uppskattar.
I dag är söndagsöppet ganska självklart när en större butik etablerar sig på gågatan. Så var det inte i starten. När Forum- och S:t Per-galleriorna inledde satsningen hösten 2002 drog man med sig ytterligare ett antal butiker, medan H&M väntade ett helt år. När man sedan väl bestämt sig valde Lindex och Kapp-Ahl att haka på — men fenomenet är strikt citybegränsat, på andra sidan Stora Torget har Lindex inte söndagsöppet...
Att man inte upplever sig ligga riktigt så centralt att pressen varit tillräckligt stor, det är ett av Trolltygs argument för att ännu inte ha bestämt sig för att satsa på söndagar.
—Vi ville avvakta och se, och därvid har det blivit. Men när det gällde en timmes längre öppethållande på vardagarna var det aldrig någon tvekan, det fungerade från dag ett. Bara den timmen innebar å and­ra sidan en hel del schemapusslande, så söndagsöppet skulle inte vara alldeles enkelt, säger Trolltygs ägare Anders Enbrand.
Han efterlyser också rena lönsamhetssiffror.
—Får jag svart på vitt på att man tappar fem, sex, sju procent på en söndag — som någon annan tar hand om — ja då är det konkret, men jag har inte fått några sådana entydiga signaler.

Ser till kunderna
Anders Enbrand menar ändå att det i dag nog mest är en tidsfråga hur länge till man väntar med söndagsöppet:
—En synpunkt med viss tyngd är ju att vi förstås ska ha öppet när kunderna vill handla. Och kommer man ner på stan en söndag ser man ju att här rör sig en massa folk.
Även näringslivsorganisationen Svensk Handel säger sig se till kunden.
—Vi är naturligtvis för söndagsöppet, kunden vill ha det. Om vi har ett samhälle som är uppbyggt på att två jobbar måste vi kunna handla på kvällar och helger. Och det finns fler aspekter: Att vi i Sverige har gått i bräschen med öppna affärstider är viktigt ur jämställdhetssynpunkt och ger dessutom arbete. Ökad försäljning kräver fler anställda. Eller längre arbetstider. Det ger fler heltidsmöjligheter i branscher som har många deltidare, säger vice vd Johan Marcus:
Men företräder inte Svensk Handel handlaren? Drabbas inte den mindre butiksägaren, som känner sig tvingad att följa omgivningens exempel?
—Jo, visst kan den lilla handlaren drabbas. Men Svensk Handel är för fria öppettider — den som vill ska kunna ha öppet, men är det inte lönsamt ska man förstås inte ha det.
Bredenberg är inte små, men kan ändå känna sig tvingade att börja med söndagsöppet.
—Vi tror egentligen inte att vår kundkrets frågar efter att kunna handla på söndagarna. Men om Lindex ovanpå oss skulle öppna på söndagarna, då kanske vi måste, vi också. Och vi har diskuterat det, konstaterar ägaren Lempi Juuso.

Skapat behov
Mats Hedgren, 1:e ombudsman för Handelsanställdas förbund i Uppsala län, tror inte att konsumenterna faktiskt kräver söndagsöppet, han tror att behovet är skapat:
—Jag tycker själv att det var rätt charmigt att det var stängt på söndagarna. Men vi har blivit lite mjukare i vår inställning, att kämpa med näbbar och klor för att få bort söndagsöppet lönar sig inte. Men att det skulle bli fler arbetstillfällen har jag egentligen inte sett.
Det tror inte heller H&M:s klubbordförande i Uppsala. Agneta Ramberg menar att man snarare binder ris åt egen rygg.
—Det är ju inbyggt i systemet att det blir svårare att få heltid när så många OB-timmar ska pusslas ihop. Min uppfattning är att folk hinner handla ändå, utan söndagsöppet. Kunderna får inte mer pengar i plånboken för att vi har vant dem vid att vi har öppet. Tittar man på de totala försäljningssiffrorna så tar vi in mindre på fredagar och lördagar nu, och det är precis vad vi i facket sa skulle bli resultatet. Det kan inte bara vara handeln och sjukhusen och taxi som ska ha service på söndagarna. Låt folk betala för jourtid så får vi se hur villiga de är att handla!

Bestående trend
H&M:s butikschef Maria Gladh Laurila vill inte heller säga att volymökningen enbart beror på söndagsöppet men är övertygad om att trenden att handla på söndagar är här för att stanna.
—I branschen går vi nog snarare åt USA-modellen med allt längre öppethållande. Se på Kista galleria till exempel, som har öppet alla dagar klockan 10 till 21. Och det har fallit väl ut.
Men även om hon tror att köp­lusten finns där så är kanske omsorgen om kunden inte det allra starkaste argumentet. Det är snarare kampen om kunden som styr.
—Så en arbetstidslag vore i sig inte fel. Då skulle vi alla konkurrera på samma villkor, säger Maria Gladh Laurila.

Läs mer i UNT City
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!